Det ständiga problemet att alla är olika

Ett problem som skolan alltid brottas med är att alla är olika. Alla barn i en klass kan olika mycket sedan innan, har olika information sedan tidigare och lär sig dessutom bäst på olika sätt. Och ändå ska alla sitta i ett och samma klassrum, på samma tid och lyssna på samma sak. Det är rättvist i alla fall, för det passar ingen perfekt.

Detta var det mest påtagliga intrycket när jag hängde med FD en dag i våras. I den halva klass som skulle lista ut dagens datum satt 5 tjejer blickstilla och tittade åt ett annat håll. De hade uttalat datumet för länge sen och väntade uttråkade. 1 pojke viftade oavbrutet och frenetiskt med handen och påminde alla högljutt om att han visste att det var den 14e idag alltmedan fröken ägnade ytterligare 20 minuter åt att fånga övriga 10 barns uppmärksamhet tills hon var säker på att var och en av dessa också hade förstått datumet.

Sedan var alla tvungna att ta en springpaus.

De 5 tjejerna tycker naturligtvis att skolundervisningen är tråkig. Gustav stör alltjämt alla och lär sig inte så mycket som han skulle kunna och de övriga fortsätter att vara ointresserade.

Och så har det alltid sett ut.

(print fr form-re-form på signerat.se)

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i lärande, skola och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s