Samarbete, kramar och självförtroende

tjejspel

Jag ligger med feber i soffan medan tjejerna spelar Little Big Planet. Tidigare har det här spelet nästan alltid resulterat i bråk ganska snart, men idag är det ett kvittrande tonläge i TV-rummet. Lily 9, ropar om och om igen ‘Titta jag kramar Leia, titta’, och Leia 7, säger ‘kolla nu, jag blir gul i håret när vi får den där stjärnan’.

Wow tänker jag. Lily har i verkliga livet lite problem med att visa ömhet för andra än sin mamma egentligen och det märks hur skönt hon tycker det är att kunna krama lillsyrran på det här sättet. Givetvis blir syrran glad över den virtuella kramen också, den är ju på riktigt egentligen.

Leia har som mantra att hon inte kan, men här har det plötsligt ändrats till en självklar medvetenhet om att hon kommer att klara det, det kommer gå bra.

Hela spelet kräver ett mycket tight samarbete. Man måste vänta in den andra för att kunna fortsätta. Vilken strålande övning i självförtroende och uppskattning av andra!

Det finns ett par speltriggers som är helt avgörande för att det ska få den effekten på mina tjejer. a) man dör aldrig – ‘dör’ den ena slipper den momentet medan den andra tar sig igenom och så slår man följe igen och fortsätter efter det b) det finns mer att göra i spelet än att ‘bara’ spela – man har mängder med olika rörelser, utseenden, accessoarer att pyssla med mellan själva spelbanorna vilket gör att man kan slappna av och göra outmanande övningar däremellan.

Så sitter jag en stund och läser feeden från Geekgirl Meetup 2010 och får mig en liten funderare. Hade jag värderat andra egenskaper mer om jag hade haft småkillar som spelade spelet? Samarbete, kramar och självförtroende är ju det bästa man kan ha med sig i livet – är det något negativt? Måste vi ändra på det för att få jobb i framtiden? Jag hoppas tvärtom – att vi får se den typen av egenskaper värderas högre, kanske om det finns fler tjejer i ledning och styrelser…

kommentar angående tjejer

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kompetens, lärande, online är real life och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s