Teknisk innovation eller bara pyssel

Hur stor är skillnaden på den tekniska nivån på en stickinstruktion och html-kod?

Mät runt vristen på din fot. Kolla vilken masktäthet du har på det garn du valt. Tag antalet centimeter som foten mäter och multiplicera med det antal maskor du stickar med det aktuella garnet per centimeter. Därefter minskas antalet maskor med 10% för att strumpan ska smita åt bra. Påbörja stickningen med hälften av det totala antalet maskor vilket blir 28 maskor. Virka en kedja med luftmaskor som har ett antal (6 – 8 st blir bra) fler maskor än de 28 du ska lägga upp för strumpan, sticka sedan upp 28 maskor på de mittersta maskorna i den mittersta öglan på baksidan av luftmaskkedjan. Därefter för tån enligt följande: Varv 1: Sticka 27 maskor rätt. Lägg garnet som om du skulle sticka en avig maska och lyft den sista ostickade maskan från vänster sticka till höger sticka. Det blir som ett omslag runt maskans bas när du vänder på arbetet. Varv 2: Lyft den första, ostickade, maskan från vänstra stickan till högra stickan. Sticka nästa maska avigt, garnet ligger runt den första maskan, och sticka avigt fram till den sista maskan på varvet. Lägg garnet som om du skulle sticka en rät maska och lyft den sista maskan. Även här blir det ett omslag runt den lyfta maskans bas. Vänd. Fortsätt på detta sätt med de följande varven. Varv 3: Lyft den första maskan och sticka rätt till den sista maskan. Lägg om garnet lyft maskan och vänd. Varv 4: Lyft den första maskan och sticka avigt till den sista maskan. Lägg om garnet lyft maskan och vänd. Upprepa varv 3 och 4 tills 10 maskor är ”orörda” i mitten. Om du vill ha en bredare tå så lämnar du några fler maskor ”orörda” och tvärt om, om du vill ha en spetsigare tå. Nu är tån halvfärdig. Nästa halva av tådelen stickas: Varv 1: Sticka över de 10 mittersta maskorna fram till den första ostickade maskan, när du stickar maskan tar du också med det omslag runt maskan som du gjorde när du lyfte den. Plocka upp omslaget och sticka det tillsammans med maskan. Lägg om nästa maskan så att den får två omslag lyft den och vänd. Varv 2: Lyft den första dubbelomlagda maskan och sticka avigt fram till den ostickade maskan med omslag kring sig. Plocka upp omslaget och sticka avigt tillsammans med den omlagda maskan. Lägg om nästa maska lyft den och vänd. På de följande varven plockas båda omslagen upp och stickas tillsammans med maskan. Sticka tills alla maskor är stickade och varvet återigen har 28 maskor. Dela maskorna på två stickor. Drag upp den virkade luftmaskkedjan och sätt dessa maskor på ytterligare två stickor. Om det behövs lägger man upp några nya maskor i sidorna på strumpan så att det inte blir några hål mellan de maskor som stickats och de som nu plockas upp från luftmaskkedjan. På nästa varv minskas de nyupplagda maskorna igen så att det åter blir 14 maskor per sticka. Nu är det 56 maskor på varvet. Om man vill kan man nu sticka någon resårstickning på överdelen av strumpan. Till exempel 1 avig och 2 räta eller 1 avig 1 rät. Sticka rakt till foten är 5 centimeter kortare än önskad längd (gäller damstorlek, för större strumpa lägg till någon eller några centimeter och för barnstorlekar minskas i stället hälavståndet). Sätt hälmaskorna på en sticka och sticka på samma sätt som för tån. Sticka till sista maskan på varvet, lägg garnet om den och lyft den, vänd. fortsätt på precis samma sätt som för tån och när du återigen fått 28 stickade maskor på stickan så delas de upp så att alla stickor har 14 maskor. Även vid hälen kan man behöva lägga upp någon maska på första varvet efter hälen. Sticka sedan i resårstickning till skaftet fått önskad längd. (från kanalen.org)

Lätt som en plätt!

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i genus, verktyg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s