Prylarna gör böckerna ännu starkare

merchandiseSvD skrev strax innan jul om rädslan hos svenska författare för det ofina med merchandise och att kringprodukter ska stjäla intresset från litteraturen. Men så funkar det väl inte? Jag känner tvärtom, att en docka av idolen kan förlänga kärleken till karaktären eller berättelsen – kanske en vecka, kanske hela livet. Med en fysisk docka kan leken ta nya former, fördjupas, utvecklas vidare och förlänga den praktiska tillämpningen av det barnet lär sig genom boken (eller filmen).

För visst köper vi väl dockan, handduken, tröjan eller pusslet med Alfons, Pippi eller Bamsen först när barnet har det som sin favorit – när vi har läst boken 1000 gånger? Minst.  Inte ens Buzz Lightyear eller Blixten McQueen är roliga innan man har lärt känna dem först. Sen vill man ha dem att leka egna lekar med.  Och att favoritkaraktären tar sig nya högst individuella uttryck i barnens lek kan ju knappast förhindras med copywrite.

Barn gillar upprepning. De kan varenda replik och mening i en saga, vet precis vad som ska hända och berättar det gärna långt i förväg. Ibland hoppar de över större delen av boken och går direkt till slutet. Det är en tydlig övning i att förstå ord och sammanhang, härma och praktisera det man lärt sig. Med en docka i handen förlängs övningen. Med idolen på tröjan har barnet lätt att starta en konversation, berätta om något han/hon kan mycket om. Med idolen på pusslet blir bitarna roliga och intressanta att lägga.

Och handduken då? Är den inte bara trist kommersiell soppa? Kan vara, men kan också göra det mycket lättare för mamma att ha något trevligt att prata om när den fruktade hårtvätten nalkas. En bra vän som väntar på att få krama om en högst missnöjd liten 3-ring som har högt förtroende och gärna lyssnar på sin barnboksfavvis.

(tröja fr h&m – superbra icebraker)

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i dialog/kommunikation, lärande, pedagogik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Prylarna gör böckerna ännu starkare

  1. Helen skriver:

    Jag tror också att en tröja med Barbapapa kan göra att böckerna kommer upp på att-läsa-listan igen. Nostalgiska föräldrar är bra konsumenter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s