Långsiktigt lärande vs. snabba projekt

Jag funderar på att i ett uppdrag lära sig allt från grunden vs. att ta in specialister för att bidra med sin kunskap.

Att lära sig allt från grunden tar tid. Man uppfinner hjulet om och om igen, men blir riktigt vass själv på sitt område. Effekten blir långvarig… om deltagarna är kvar på sina anställningar en längre tid.

Ett projekt med tydlig start och avslut kan nog vinna på specialisthjälp. Att ta in kunskap optimerar förhoppningsvis projekttiden. Kanske att man kan lära sig en del på vägen också… om man är beredd att lyssna och har förtroende för specialisten. Men det är svårt att förvalta den kunskap som man inte själv har lärt sig via misstag och erfarenheter.

Drar vi en jämförelse till skolan och utbildning är valet självklart det långsiktiga. Har man tid och ett långsiktigt team är det antagligen en bra idé även i ett projekt.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i ställningstaganden och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s