Antagligen finns inte för ett barn

Idag träffade jag ett tiotal barn i olika åldrar för att se hur de förstår och interagerar med olika sorters interaktiva videospelare.

Sexåriga Max’s enda fokus var att utforska varje knapp på tangentbordet och vad de hade för funktion på datorn. Tre åttaåriga tjejer ville få tydliga frågor de kunde svara på och två tioåringar gick att konversera med på samma sätt som med vilken vuxen fokusgrupp som helst.

Barn är olika – i olika åldrar, av olika kön, med olika mognadsnivåer, i olika situationer. De tar sig an världen på olika sätt. De bryr sig inte om samma saker som vuxna.

Allmänt insåg jag hur oväsentligt det är för ett barn att ha överblick över mängder av avsnitt. Jag blev egentligen bara påmind om att ‘bara det som syns finns’. Det finns ingen drivkraft att börja leta efter fler avsnitt utan barn väljer snabbare att titta vidare på något annat som visas visuellt. Självklart. Barn repeterar gärna för att förstå och pussla ihop helheten. De testar genom att klicka på det mest visuella, men har ingen tidigare bild av att ett tv-program består av många avsnitt i en serie och att det antagligen finns mer att hämta. ‘Antagligen‘ finns inte.

Att visa en hisklans massa klipp ger samma effekt – så fort de blir så många att fokus kommer för långt från spelaren hör inte längre klicket och uppspelningen ihop, barnet börjar leta efter responsen och så fort detta händer är det lätt att något annat, någon annan bild fångar uppmärksamheten och videoklippet glöms bort.

Det går lite bättre i mobilformatet – ju mindre det finns att göra runt omkring den tillfälliga aktiviteten, desto lättare är det förstås för barnet att koncentrera sig. I mobilen blir det alltså en mer fokuserad aktivitet att titta på video eller spela ett spel än på webben. Webben är istället ett ställe att utforska och leta sig vidare på i ett oändligt utbud.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barn och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s