Isn’t it worth it?

– Mamma, kan jag få Facebook?

Där kom den. 10 år hann hon precis fylla innan frågan kom. Sent i höstas hade jag fortfarande inte märkt något intresse, men så har jag sett den ena av hennes kompisar efter den andra dyka upp i feeden.

Nu hade jag så gärna velat kunna säga att ‘Ni kan väl vara på kp-webben istället, det funkar likadant fast är bara för tio, elvaåringar. Nu har inte kp-webben funkat riktigt så eftersom man måste vara prenumerant på tidningen för att bli medlem. Alla är inte där vilket
är en del av det som lockar.

Helt enkelt, det behövs ett reklamfritt facebook med administratörer som tar emot och åtgärdar rapporter om otrevligheter i förhållande till trivselregler som är skrivna med hänsyn till barn som har börjat bli nyfikna på att kommunicera med varandra på nätet. Själv hade jag mer än gärna betalat en 50-lapp i månaden för en sådan plats, men det är jag alltför ensam om, varför det inte är någon som tar sig an projektet. Det krävs trots allt en mindre grupp betalda människor för att bygga och underhålla ett säkert community.

Stardoll var länge helt reklamfritt med en försiktig påminnelse om att det gick att betala en månadsavgift. Varje beslut var taget utifrån medvetenheten om att barnen som var där inte skulle få onödiga öppningar för att kunna mobba varandra eller att visa eller säga saker som tioåringar ännu inte behöver se och höra. Det var inte värt tillräckligt mycket för att föräldrar skulle vilja betala. De såg bara att virtuella prylar inte har något reellt värde, inte ens ett underhållningsvärde, och den vanligaste orsaken som angavs för att inte vilja betala var ‘it’s not worth it’.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i online är real life, ställningstaganden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Isn’t it worth it?

  1. Ping: Lära känna världen med Instagram | Pip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s