Nu minns jag – Mattias Ribbing har lärt mig Mindflow

Mattias Ribbing började träna sitt minne 2008. Han var lärare med intresse för pedagogik. Han skapar medvetna minnen, något som skolan inte lär ut, trots att den bygger på att man ska minnas fakta. Idag minns han en alla korten i leken i ordning, baklänges, efter att ha bläddrat en gång. Han minns 540 siffror efter varandra, 169 abstrakta bilder och 1305 slumpmässiga ettor och nollor i ordning.

Det är en underhållande nästan magisk föreläsning som ligger uppe på URPlay där Mattias till slut får hela publiken att minnas en lång todo-lista – baklänges.

Hjärnan kan inte lagra några siffror, ord, bilder eller ljud. Hjärnan lagrar bara kopplingar mellan olika informationer. Genom att hitta kopplingarna istället för att försöka stoppa in information kan vi börja jobba på nya sätt. Vi skapar kopplingar genom hörsel, syn, lukt, känsel och smak. De fungerar på olika sätt och det gäller att ta fram rätt koppling vid rätt tillfälle. Lukt och smakkopplingar har vi inte så stor användning av idag. De är svåra att kontrollera.

Genom en ljudkoppling, en musiksnutt, vet alla i rummet vilket ord som ’saknas’. Det negativa med ljudkopplingar är att de kräver oerhört många upprepningar för att de ska fastna, men de är å andra sidan snabba att dyka upp.

Rörelsekopplingar är muskel- eller känselminnet som gör att vi kan utföra saker utan att ens tänka, t ex trycka en kod, skriva, spela piano.

Bildkopplingar är den koppling vi har mest användning för. Vår hjärna kan inte plocka fram ett minne helt på egen hand, utan behöver någonting som triggar kopplingen. Det behövs ett stimulus för att hjärnan ska ge respons.

Hjärnan skapar minnen i tre steg. Först kodar hjärnan informationen till ett sinnesintryck. Därefter kopplas det samman med andra sinnesintryck. Sedan måste minnet fixeras. Genom mental repetition uppdaterar man minnet så att det håller lite längre.

1. Visualisera större än verkligheten. Se en gigantisk kaffekopp framför er, istället för normalstorlek.
2. Visualisera i färg.
3. Visualisera i tre dimensioner – som att den svävar i rummet.
4. Se den detaljerat. Titta noga på materialet, små detaljer osv.
5. Skapa en koppling – visualisera en hund tillsammans med koppen.

Nästa gång ni ser den kopp ni visualiserade kommer ni minnas hunden och tvärtom. Därefter visar Mattias hur vi kan stoppa in mängder av minnen enligt samma modell, genom att skapa bilder för hjärnan att hänga upp minnet på enligt en karta i form av vilket objekt som helst.

Enstaka faktakunskaper är inte värt något, men med ett skelett av minnen har man förmåga att stoppa in ytterligare fakta för att skapa en ny givande helhet. Lite som mitt favoritspel ‘När då då?’. Ja, hela metoden är som en lek. Det blir kul att memorera.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i lärande, pedagogik, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s