Bocka av allt på att göra listan effektiv speldesign

Hidden objects spel är kanske den optimala upplevelsen av ‘att-göra-listor’. Vi motiveras något alldeles enormt av strävan efter att bocka av allt, bli helt klara och nå 100%. Helst ska det vara väldigt lätt och gå fort framåt, åtminstone i starten, så att vi kommer igång, ser att det går att ta sig framåt så att det går att tro att målet är reellt. Det är viktigt att man inte fastnar för länge på en uppgift. När man har testat eller letat så länge man orkar måste det finnas en instruktion att få vägledning av. Jag föredrar att hitta en walkthrough som någon har lagt upp på nätet istället för att få in game tips, de är liksom för fuskiga. Då har ju speldesignern erkänt att spelet är för svårt och att det finns puckon som jag som kommer behöva hjälp.

Är progressionen väl uppbyggd blir det också givande att fortsätta och göra nästa uppgift tack vare att allt behöver klaras av för att lösa det slutgiltiga pusslet eller gåtan på varje level. Så här är oerhört många spel uppbyggda, det blir bara mycket tydligt i hidden objects spelen. Läs mer i Joris Dorman’s artikel här.

Progression, …relies on tightly controlled sequence of events. Basically, a game designer dictates what challenges a player encounters by designing levels in such way that the player must encounter these events
in a particular sequence. The use of computers to mediate games have made this form possible. Progression requires that the game is published with a lot of content prepared in advance, for board games this is inconvenient.

Själv gillade jag Haunted Manor lord of mirrors för PC. Här lär både jag och barnen en mängd engelska glosor när vi ska hitta det objekt som passar in i skuggmönstret och är beskrivet engelska.

I helgen fick jag också tipset om appen Big Tiny Story som jag och tioåringen la många timmar på tillsammans. Det är mycket kul klur att lösa. Läs mer på Pappas appar.

Jag började spela Gardens of Time på Facebook för ett tag sedan, men a)är trött på Facebookspelens intensiva guldtjat b)vill inte bygga trädgårdar för att de ska kunna sälja virtuellt gods när det är leta hidden objects jag vill göra.

Ikväll ska vi prova Treasure seekers – visions of gold som ser fin ut.

Monica, förskolelärare i Gbg, kommenterade Big Tiny Story på Facebook:

Har suttit med den en bra stund nu och jag måste medge att det va väldigt svårt. Letade t.o.m fusk på youtube ;-). Men jag tror att barn kan lösa det om de hjälper varandra. Vissa av föremålen är otroligt små. Men jag skulle vilja träna barnen på att urskilja detaljer. Har låtit några barn prova lite versionen av roxie´s vacation och det gick jättebra. Tror denna kommer vara svårare. Men jag tror absolut att den är barnvänlig, dvs om barnen får möjligheten att prova. Kanske är det frustrerande i början… Men om de hjälps åt blir det nog bra. Det finns några ”vanliga” böcker, bland annat ”tidstjuven” som är lite av denna typ. Det gäller att hitta ett visst antal av några föremål. Min erfarenhet är att barn älskar detta för det blir lite mystiskt och spännande över det hela.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barnappar och spel, pedagogik, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bocka av allt på att göra listan effektiv speldesign

  1. Ping: Stray Souls Dollhouse bra historia och engelskaövning | Pip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s