Miljön skapar oss

När jag gick på Pedagogiska Institutionen för nästan tjugo år sedan låg fokus främst på ’kontextuell miljöpedagogik’ – en uppfattning om att den mänskliga individuella och kollektiva utvecklingen står relation till den miljö vi är i, att det vi tänker och våra ageranden sker i ett samspel mellan människa och miljö. Vårt sätt att se omvärlden, handla gentemot objekt och ting, samspela med människor och skapa symboler som representerar händelser, är produkter av de fysiska och sociala situationer i vilka individen befinner sig samt av de personliga karaktäristika som individen för med sig till dessa. När jag fick mitt första barn stod det efter ett år ganska klart att barn också föds med en tydlig egen uppsättning personlighet som man inte alltid eliminerar i första taget, men det är en annan historia.

En kurs som jag uppskattade mycket och som jag ofta reflekterar över var den praktiska miljöpedagogiken, hur de byggnader och platser vi har omkring oss talar om för oss vad vi är värda och vad vi förväntas eller inte förväntas göra. Städer med torg skapar automatiska mötesplatser, torg med sittplatser skapar möjlighet och förväntan på längre samtal och lugna stunder osv. Stora pampiga skolor med lång historia ger individen ett anrikt värde, nya fräscha lokaler kan tala om för eleverna att de är värda att satsa på, medan Stockholms Universitets långa skaviga korridorer tilldelar var och en en mer anonym roll.

När jag hälsade på på ganska nybyggda SVT Malmö nu i veckan går det nästan att höra hur metaforerna skapar förutsättningarna. Det är högt i tak, färgstarkt, ett enormt ljusinsläpp och en magisk utsikt.

SVT Malmö

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i dialog/kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s