Gamification verkar ändå fungera

Äntligen är det dags! Jag har ju bara väntat i så där en 12-13 år på det samtal som ska äga rum på måndag kväll. Per Falk ordnar som en del i projektet Spelifiera lärande ett ‘Edcamp för att ge intresserade lärare en chans att möta näringslivet och spelutvecklarna för ett kunskapsutbyte‘ – en mötesplats för att prata om det finns något från kunskapen om hur man bygger spel som skolan skulle kunna använda i sin undervisning.

När jag utbildade mig till pedagog tänkte jag aldrig bli lärare. Inte heller personaldirektör. Jag ville bara utforska de digitala möjligheterna för lärande. Vi var några vänner som hittade in i de textbaserade virtuella världarna och använde dem för att bygga virtuella klassrum, världar av poesi och ett sätt för elever att själva bygga miljöer utifrån filosofiska perspektiv. Ett tag utvecklade jag chatbottar och senare var jag med om att bygga upp Stardoll till den 150-miljonermedlemmars community det är idag.

Jag lärde mig att man måste prata affärsspråk om man ska få några pengar. Pedagogik är inte ett av de språken. Det funkar inte alls faktiskt. Ingen som fokuserar på ekonomiska pengar förstår fördelen i pedagogiken. Jag misstänker att det är därför ord som ‘Gamification’ uppstår. Begrepp som lånar innehåll från ett framgångsrikt område för att någon ska vilja lyssna. Det mesta av gamification är vanlig hederlig användarvänlighet och pedagogik.

Men ordet verkar fungera ok ändå. Både lärare och investerare verkar ana att det finns något i spelen som engagerar mer än något annat, och att det nog finns kunskaper att hämta från detta. Riktigt vad vet man kanske inte, men nu börjar allt fler bli nyfikna på att utforska och testa sig fram. Äntligen ska vi försöka skapa flow för alla i skolan.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i dialog/kommunikation, kategoriserande retorik, online är real life, pedagogik, skola, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gamification verkar ändå fungera

  1. Ping: Om Edcamp och glöd | Pelle Pedagog

  2. Ping: Om Edcamp och glöd - Pelle PedagogPelle Pedagog

  3. Ping: Lär med rollspel i sociala medier | Pip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s