Lär med rollspel i sociala medier

Många spännande ämnen diskuterades på Edcampet för ett par veckor sedan. Samtalet kring ’Digitalisera rollspel’ genererade en mängd spännande idéer. Hela Stardoll var tänkt som ett enda stort rollspel där användarna hade utrymme att anonymt få testa sin egen unga person utan skolgårdens strama ramverk – en möjlighet att få agera utan sin fysiska kropp, röst och inte minst bestämda roll som kan stå i vägen för eller tvinga en tolvåring någonstans i mellanlandet av allt och inget.

Även långt tidigare har jag intresserat mig för de roller vi antar när vi är på Internet. En av de första aha-upplevelser jag hade kring detta var i en av våra virtuella textbaserade världar på 90-talet. Det var i en universitetsklass som jobbade anonymt med varandra i grupparbeten och där alla tjejer i klassen utom tre bytte kön till killar, medan inte en enda kille bytte kön till tjej. Det kan man fundera mycket över…

På Edcamp började vi just i änden med populära communitys som Stardoll, Panfu, Club Penguin eller WoW som alla är digitala rollspel. Om en lärare ska kunna använda dessa som verktyg i sin undervisning behöver hon/han kunna ge en specifik uppgift, ett uppdrag, för att kunna veta vad eleven får ut av övningen. Läraren blir en spelledare som skickar in frågor eller uppdrag för att styra dramat mot viss kunskap.

Vi pratade också om andra tillgängliga medier där användare kan anta karaktärer. @TitanicRealTime-kontot på Twitter har väckt drömmar hos mig om att få se det korta flödet användas för fiktiva politiska debatter – lärare som låter eleverna anta olika partier och debattera med varandra i 140-teckensformat. Eleven kan få skapa ett @strindberg-konto och vara en twittrande Strindberg en vecka eller bygga en storyline utifrån en historisk eller litterär händelse.

Det vore roligt att se Instagram-kontot Gustav Vasa där elever lägger upp fotografier från den gamle kungens vägar. Vi kan få se fantastiska storytelling-album utifrån ett politiskt, historiskt eller samhällsperspektiv. Låt eleven få ta en karaktär i Strindbergs Röda Rummet och återberätta boken med fotografiker från Stockholm.

Jag funderade också på hur Pinterest kan användas och inser att det förstås lämpar sig lika bra för att anta en karaktär som att skapa gemensamma samlingar av inspiration eller information. Ett klasskonto med ett nytt board för varje uppdrag där eleverna tillsammans samlar t ex alla kända personer från andra världskriget i en board, alla kvinnliga förebilder i en annan, historiska platser att besöka i en tredje osv, skapar en rolig dokumentation där eleverna lätt kan minnas och plocka fram det som intresserade dem mest även senare. Eller vilka boards skulle Barack Obama skapa och fylla med vad?

Verktygen för att skapa sociala digitala rollspel finns, är gratis och är öppna för oändliga kreativa möjligheter.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barnappar och spel, lärande, online är real life, skola, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lär med rollspel i sociala medier

  1. Ping: Lärare och spelutvecklare | Pip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s