Lärare och spelutvecklare

Tyvärr failade jag när jag gjorde läxorna – YouTube-monstret tog mig två gånger.

Frida Monsén på Vittraskolan med kollegor har jobbat med klassrummet som spelplan i några månader. Eleverna har själva definierat vilka monster de möter i sitt arbete medan lärarna har satt upp staplar för de förmågor som monstren påverkar. När t ex stapeln för koncentration är låg blir det automatiskt så att eleverna vill jobba upp den tillsammans. Det låter på Frida som att både elever och lärare har uppskattat systemet men att det är svårt att få poängsättningen att inte låta progressionsbaren nå 100% för fort. Jag föreslår att staplarna är relativa till varandra så att de tillsammans alltid är 100% istället och tänker att nu är Frida speldesigner på riktigt.

Carl-Michael Larsson med kollega från Globala Gymnasiet angrep det spelifierade lärandet helt utan den poängsättning som ofta känns lite problematisk i utbildningssammanhang. De definierade sitt problem i den vanliga undervisningen som att de hade för mycket information om arbetsprocess och mål för eleverna att ta till sig på en och samma gång. De bröt ned informationen och gav den bit för bit utifrån elevernas måluppfyllelse och skapade därmed levels och progression. Cascade information heter triggern på spelspråk och är en mekanik jag gärna testar på allt jag jobbar med, så som t ex förstasidor på webben. En ensam startknapp är lättare att förstå och börja att interagera med än ett fullt verktygsfält när det enda jag vill är att sätta på datorn. Slussa användaren och ge nästa bit information när man behöver den istället för allt samtidigt. Även det här projektet har fått en tydlig speldesign.

Ordet Gamification hade bara funnits i några månader innan det fick kritik för att bara vara att uppfinna hjulet på nytt – det är bara vanlig pedagogik. Javisst, men det blir tydligt när vi följer projekten ovan att gamification är en bra verktygslåda som inspirerar och ger en hel del nya idéer om hur man kan jobba för att hålla motivationen uppe.

Projekten har gjorts inom projektet Spelifiera Lärande.

Lär med rollspel i sociala medier.

Vad kan lärprocesser hämta från spelmekanik?

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i dialog/kommunikation, kategoriserande retorik, lärande, pedagogik, skola, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s