Fördummar vi barnen och kommer de att lära sig att läsa?

Längre text på en sajt eller i ett spel är inte bara omöjligt att förstå för den som inte kan eller just har lärt sig att läsa, det skrämmer bort dem. När vi riktar oss till barn i digitala media använder vi så lite text det någonsin går och försöker istället prata med bilder och ikoner. Fördummar vi barnen, är en fråga som dyker upp ibland. Nej, vi försöker hjälpa dem att hitta det innehåll de helst vill göra eller konsumera.

Ska jag läsa en bok går jag till en bokhylla, söker en stund bland många böcker tills jag hittar ett omslag eller en titel jag blir nyfiken på, väljer boken och tar fram den vid tillfällen då jag kommer att ha en stund över att fokusera på den – ta mig in i berättelsen, gå in i den och följa den. Helst ska ingen störa för det är svårt att klara av att läsa av och förstå bokstäverna samtidigt som något annat händer. Det kan tom vara så att en lärare eller förälder har valt boken åt mig som då kommer ha ännu lite svårare att ta sig in i boken eftersom själva motivationsprocessen innan är försvunnen.

Fram tills det att jag (barnet) har gjort ett val av innehåll på en sajt, eller på en iPad, är jag ännu framför bokhyllan, fast en mycket mer välsorterad sådan. Under den tiden är det lätt att bli avbruten och intresserad av allt visuellt och alla ljud runtomkring som pockar på uppmärksamhet. Datorn erbjuder underhållning precis som TV’n, skillnaden är att när jag väl blir intresserad av något finns precis som i bokhyllan möjligheten att erbjuda mer precis när jag vill ha det. Och då, när valet är gjort, är det värt att fokusera och hitta en stund för att läsa, spela eller titta sig igenom ett mer omfattande innehåll. Innan dess är det inte värt det. Och ligger det en text på framsidan behöver man antagligen läsa igenom den för att förstå den här sidan och det är ännu inte värt det för valet är inte gjort än.

Men de lär sig ju inte att läsa, de spenderar ju så mycket tid framför datorn och de till och med skriver och läser på datorn i skolan.

Barn (och vuxna) kan läsa på datorn (om de är läskunniga förstås) på samma sätt som de läser en bok så snart de har fått välja själva vad de är intresserade att läsa om. Ofta läser de däremot inte böcker på datorn, utan spelar spel, ser video eller lägger upp bilder. När de blir lite äldre läser de ibland precis som vuxna bloggar eller artiklar – som de har valt utifrån rubrik eller författare. Ingen skillnad från hur vi vuxna fungerar. Jo, vana läsare är snabbare på att scanna av en text efter nyckelord för att se om det är något som är värt att läsa, så vuxna vänder inte lika lätt i dörren bara för att där är en text. Som vuxen har vi också ofta redan gjort ett val när vi kommer till en sida, utifrån en rss-feed, ett twitterflöde eller via ett sök med ett nyckelord på Google. Men ligger det en mer spännande bild i högerkolumnen kommer vi att välja den.

Och äntligen kan alla barn som inte har lika tidigt utvecklad motorik som andra kunna lära sig att skriva samtidigt som sina mer utvecklade kamrater, nu kan alla skriva. Kanske kommer många barn att få fulare handstil över lag, men som tur är bedöms inte någon utifrån sin handstil idag. Det är rätt sällan vi skickar brev med handstil till någon vi inte känner längre.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i dialog/kommunikation, lärande, online är real life, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s