Dansprogrammering

Terese Raymond har hjälpt Per Falk att arrangera the CageSkolforum som är nu i dagarna. Tidigt i våras sa jag att jag skulle hjälpa till, men har inte haft någon tid över, men med Terese envishet och pepp lyckades vi ändå genomföra ett första försök av en programmeringslek som vi via tips från Johan Ronnestam hittade på nätet i våras.

Dr. Techniko wants to educate young minds about computer science and the scientific thought process and one day fill the world with young geniuses. His sci-fi and fantasy stories distill concepts from the latest advances in hot fields, such as artificial intelligence and nanotechnology, into their basic principles and teach them to children through fun story plots and character quests. Using the same cues he teaches kids how to program via games and storytelling.

Dr.Techniko hade skapat en lek där barn med specifika kommandon fick skriva ett program för att styra sin egen förälder som fick agera robot. Idag utförde vi vår egen modell av detta och det fungerade över all förväntan.

Vi hade med Anders Ekboms hjälp formulerat ca 20 kommandon och några funktioner. Uppdraget var att med exakt 10 rader kod flytta dansroboten från plats a till b, buggtesta och justera om det behövdes. De lärare vi lyckades fånga var nyfikna, engagerade och envisa och det var väldigt roligt att vara dansrobot.

Terese hade förberett ett google doc som projicerades på en stor skärm framför den yta som robotarna dansade på. Varje deltagare fyllde på dokumentet med tio rader kod till sin robot och sedan utförde roboten programmet på skärmen. Det var bra med projektionen både för att fler åskådare kunde titta på medan andra skrev sitt program och dansarna behövde inte titta ned i ett papper och läsa instruktioner utan kunde se sina kodrader samtidigt som de dansade. För att slippa vänta för mycket kan också dansroboten utföra så många kommandon som har kommit upp på skärmen även om inte alla tio raderna är färdiga. På så sätt kan den som programmerar köra sitt program och justera allteftersom istället för att testköra och justera allt på slutet – jobba iterativt helt enkelt.

Vi var överens om att vi måste vidareutveckla work shopen för att se om vi kan nå alla de lågstadielärare som inte kan programmera och som därmed känner sig oförmögna att inspirera sina elever till en framtid där teknisk utveckling är ett huvudämne.

Tips på fungerande robotdansmusik:

20121105-055825.jpg

Annonser

Om malinstroman

PO SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i pedagogik, skola, teknik, utbildning, verktyg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dansprogrammering

  1. Häftigt. Gav det mersmak tror ni? Vad har hänt med Legoprogrammering? På skolan där min man jobbar började de med det för 10 år sedan eller så och håller visst fortfarande på tror jag.

  2. Ping: Dansprogrammering « Aprendi – webb & lärande

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s