Hoppas verkligheten säljer bättre än myten

BR har bytt säljstrategi. Metro skriver att de kastar om könsrollerna. Om det finns fasta könsroller så har BR gjort det, men jag ser det som att de där könsrollerna som barn då skulle ha är mest en myt. Visst leker många pojkar efter några år gärna tillsammans med bilar och många tjejer hänger i dockvrån, men vem som helst som har sett fyraåringar på ett dagis eller vars femåriga kille har haft en tjejkompis hemma, vet också hur lättvindigt de anpassar sig till varandras lekar och hittar en gemensam lek, vad den än må vara. BR har efter flera års påtryck från föräldrar – de som ska betala för prylarna som säljs – äntligen valt att gå emot alla siffror som visar att det lönar sig att förstärka allt killigt och tjejigt så mycket det går, förmodligen med misstanken om att det finns en växande grupp föräldrar som väljer andra varumärken – att barnen inte längre får välja om föräldrarna inte stöttar ett företags ideologi.

I årets katalog ser allt helt normalt ut, barn som leker tillsammans eller själva med de leksaker som finns runtomkring dem. Det ser ut som verkligheten. Hoppas det lönar sig.

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barn, föräldrar, genus, kategoriserande retorik, ställningstaganden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s