Nyfiken och på gränsen

Varför flyter stora saker? Hur fungerar rösten? Varför har man ingen skugga i skuggan? Tre stora frågor min femåring ställer under en och samma dag. I samma Nicke Nyfikenanda pillar han på allt – trycker, petar, drar. Han är nyfiken. Vi läser gärna Nicke Nyfiken, men där står det om och om igen att ‘han hade bara ett fel, han var för nyfiken‘. Så tänker vi inte idag. Det är ju bra att vara nyfiken. Det är nyfikenheten som gör att vi lär oss något nytt. Men det kan vara bra att komma ihåg att vara lite lite försiktig ibland så att ingen gör sig illa och att inte allt går sönder.

För lika nyfiken som femåringen är, lika mycket testar hen allt till dess yttersta gräns. Hur långt kan jag gå? Hur mycket får jag bestämma helt själv? Hur mycket kan man peta på den här innan den går sönder? Det blir rätt många tillsägelser om dagen och det är inte helt lätt att balansera mellan att uppmuntra nyfikenheten och samtidigt sätta gränser för hur vi är mot varandra och med våra saker.

Min femåring tycker inte att Emil i Lönneberga är särskilt rolig. Jag tror han ogillar att det Emil gör anses vara hyss och att han blir bannad hela tiden. Själv tycker jag (åteemilr igen) att det är fascinerande hur väl Astrid Lindgren kände sina barn. Min femåring är Emil just nu. Men han har ingen pappa och mamma som skickar in honom i vedboden titt som tätt. Jag försöker att stämma av med honom först hur han tänkte nu och vad han hade för intention innan jag tillrättavisar. Inte alltid så lätt.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barn, bestämma, femåring, lärande, uppfostran och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s