Helt rätt Sesame Street

Intressantast på KidsScreen och iKids i New York i februari i år var Scott Chambers från Sesame Street. Han berättade hur de arbetar på riktigt just nu, om hur de vilset och utan tydliga strategier väljer de digitala projekt som de tycker passar dem. Det var befriande att höra någon erkänna att de inte har koll på läget utan lär sig allteftersom, medan många övriga på konferensen kändes mer i kölvattnet än så.

Nu i helgen laddade jag ner ett par appar från Sesame Street och insåg glatt överraskad att även om de söker sig fram har ju företaget ändå en mycket stark idé om vilka de är och vad de bör och inte bör göra. Sesame Street är det program som utbildar små barn i USA. Det finns konkurrenter, men Sesame Street har det starkaste varumärket och de tydligaste karaktärerna. De är bäst på utbildning för små barn i roligt programformat.

Det är också precis det de försöker översätta i sina appar. De försöker behålla allt det som de är bäst på – och därmed blir deras appar helt logiska och precis vad användaren förväntar sig och vill ha. I Elmo Calls blir min 5-åring uppringd av Elmo som pratar på en stund tills det är dags att lägga på luren. Det hade så klart gått att göra det här mycket mer interaktivt, men idén är väldigt trevligt. Klart man vill prata i telefonen med Elmo.

I Elmos ABC har de verkligen gjort ett par modiga och spännande val. Barnet får interaktivt rita bokstäverna, men sedan följer en mängd klipp som exempel på dessa – och långt ifrån bara osedda klipp, utan tvärtom många av deras sedan många år beprövade bokstavsklipp. Och det känns helt rätt.

 

Elmos ABC Elmo ringer

 

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barnappar och spel, femåring, lärande, pedagogik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s