Man får inte vara tyst i skolan

Idag var det utvecklingssamtal igen med tolvåringen som går i 6an. Hon har fått betyg för första gången och de ser bra ut på alla sätt och vis. Hon kan vara nöjd över ett A i matematik och har bra utgångsläge i de flesta andra ämnena också. Men hon deltar för lite på lektionerna. Hon måste räcka upp handen mer… Jag kunde inte låta bli att försiktigt sarkastiskt säga till dottern att det låter som en enkel match – att höja sina betyg genom att räcka upp handen ett par gånger varje lektion, så att lärarna verkligen ser hur aktiv hon är.

Jag kände mig tvungen att leta reda på var i kunskapskraven det står att eleverna måste räcka upp handen och tror att det är den icke kursiva meningen nedan (från läroplanen i svenska) som ställer till det.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Eleven kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt förhållandevis god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och utvecklad handling. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då utvecklade resonemang om informationens användbarhet. Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar, egna formuleringar och relativt god användning av ämnesspecifika ord och begrepp. Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och relativt god anpassning till syfte och mottagare. Eleven kan ge exempel på nationella minoritetsspråk, föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan samt ge exempel på tydligt framträdande språkliga likheter och skillnader mellan svenskan och närliggande språk.

Det låter väl rimligt? Jo fast om eleven uppfyller allt i texten ovan, men inte raden om att samtala om bekanta ämnen, får hen inte betyget C utan D. Eleven måste för samtliga godkända betyg kunna/vilja framföra sina åsikter och upprätthålla ett samtal. Det kan de allra flesta men inte alla vill. Jag har och har haft många skarpa supertysta fantastiska kollegor som har gått utbildningar som har krävt högsta betyg i alla ämnen. Det kommer jag därmed inte ha om några år.

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kompetens, skola och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s