Barnhack för att lära sig språket programmering

Till slut var jag och tiden mogen för att hålla ett barnhack. Det var flera år sedan vi i Geek Girl Meetup började prata om att lära unga tjejer att programmera. Sedan dess har jag ändrat fokus till att alla barn tidigt i livet behöver få inspireras till att tycka att kod är kul. Det finns en skrikande marknad för programmerare och att kunna programmera är en maktfaktor idag och i framtiden. Ändå finns det ingen programmering på skolans schema. När ungdomar är 19 år gamla ska de för första gången välja om programmering är något för dem. De flesta har aldrig fått chansen att fatta intresse för det. Programmering uppfattas av många som svårt, tråkigt, matematiskt och kanske till och med omöjligt.

Programmering är kreativt, engagerande, socialt och utmanande. Den bilden vill jag att barn ska få långt innan de har bestämt att det är något annat utan att testa.

Jag utvecklar inte själv längre och har inte riktigt vetat var jag skulle börja med en grupp tioåringar. Terese Raymond, Anders Ekbom och jag satte för ett par år sedan ihop en programmeringslek för yngre barn som kändes som ett allra första steg för att t ex lärare skulle kunna visa vad kod egentligen är.

När jag började prata om det här på jobbet visade det sig att flera av mina utvecklarkollegor har hållit grupper på eget initiativ – i Umeå och i Strängnäs. Och inte bara på jobbet, utan många andra jobbar högljutt eller tyst för samma sak. Ytterligare en nära kollega, Petter, ville också verkligen att vi skulle hålla ett barnhack tillsammans och med våra samlade erfarenheter och drivkrafter körde vi ett första testhack.

Vi bjöd in en barngrupp till SVT’s lokaler en lördagförmiddag. Barnen var 9-13 år och vi tyckte att en grupp på 12 barn lät rimligt. De som hade egna lap tops tog med dem och de övriga ordnade vi. Vi bad föräldrarna stanna kvar för att bistå med inloggningsstöd och annat som kan stöka och skapa väntefrustration. Allt detta fungerade utmärkt. Yngre barn vill gärna säga något viktigt varannan minut och då behöver man jobba på ett annat sätt. Nu kunde vår coach Dan istället leda gruppen igenom övningar som de antingen följde eller följde tills de hittade något spännande att själva fördjupa sig i.

Första uppgiften var att med lite stöd pröva sig igenom An Hour of Code – en rätt ny webbplats där man får en enkel uppgift att flytta en Angry Bird från en plats till en annan genom att dra in rätt instruktionsblock i rätt ordning. Uppgifterna blir förstås svårare och svårare och lär användaren hur kod är uppbyggt och vilka instruktioner datorn behöver för att utföra en specifik uppgift . Många lärare frågar ’Men vilket språk ska vi lära ut då?’. Jag ser det som irrelevant för en grupp nybörjare som ska inspireras. Det är förståelsen för att det är någon som ger en viss sorts instruktioner för att få något att hända som är det viktiga första steget.hourofcode

Vi hade preparerat med användarkonton för samtliga deltagare för att det skulle gå snabbt och smidigt att sätta igång. Vi hade kunnat låta barnen ta sig fram i levlarna lite längre stund än vad vi gjorde. Nästan en timme hade varit ok. Alla deltagare fastnade totalt i denna spelliknande upplevelse.

Sedan hade vi bullfika. Den byter vi nog ut nästa gång till ta med bulle och hälsa på Bolibompadraken i TV-gången. Flera barn var nyfikna på att gå runt och titta när de väl var i TV-huset. De övriga ville bara fortsätta med Hour of Code.

Efter att ha förstått idén med att drag n’ droppa färgblock med instruktioner för att flytta objekt med, var steget inte så stort till att flytta över dem till Scratch – en gratis programvara som sedan ett år finns tillgänglig direkt online utan plug ins eller nedladdningar. Dan började med att låta barnen öppna ett befintligt projekt och ändra i det. Det är svårt att förstå vad man ska göra om man börjar med en vit canvas och ska hitta på något. Det är lättare att lära sig om man ser att en viss kod är skriven för att utföra något specifikt, och sedan leta rätt på vart jag kan gå in och ändra.scratch

Dan gick igenom några av de olika script-klasserna – rörelse, utseende, händelser. Ljud hittade de allra flesta snabbt själva och la till innan de gjorde något annat. Slutligen fick de som hade hängt med hela vägen också se hur man byter klädslar – vilket behövs för att kunna skapa animationer med t ex ben som byter position. Några hade på vägen fastnat för något de tyckte var spännande att utforska och då ska de naturligtvis inte fortsätta att följa med i instruktionerna.

Jag tror att både Petter, Dan och jag fick den största kicken när en tjej i slutet ville att hennes upprättade poängräkning skulle resultera i en Game Over-skylt och själv lyckades tänka ut hur hon skulle titta på ett annat projekt, göra likadant och la till de ändringar hon behövde för att det skulle fungera på hennes projekt.

barnhack1 barnhack hack

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kompetens, kul att göra, online är real life, skola, teknik, utbildning, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s