#lässugen

Jag, och alla andra föräldrar till sexåringar, fick en fin folder i brevlådan i veckan. UR uppmanar oss att läsa med våra barn och bifogar en fin hashtag för att tipslasa om bra läsböcker med – #lässugen. På ur’s hemsida finns mer för både föräldrar och barn som vill bli säkrare på läsningen.

Och det är fler som vill få barnen att inte tappa bort läsningen i floden av spel och digital närvaro. Kanske att PISA-rapporten också ökar tempot på insatserna. Den 25-26 maj är det Läshackaton på LUii i Landskrona i samband med README-konfernsen i Lund. Anmäl dig om du vill vara med att skapa ett nytt roligt sätt att öka läsandet.

Målet är att hackathonet ska utmynna i projekt som på något vis bidrar till ökat läsande: Hur kan läsningen utvecklas i Sverige? Hur kan biblioteken utvecklas och förnyas, vad betyder den digitala läsningen? Hur och vad läser man? tidning/papper/webb/app? Vad finns det för möjligheter?

Jag kan inte nog understryka hur svårt det har varit hittills för utvecklare och pedagoger att mötas i digitalt utbildningsmaterial. Ett spel eller interaktivitet måste vara lika roligt som alla andra spel, samtidigt som det måste möta och fånga användaren på den nivå som den kan lära sig något på. Det finns så många dåliga ABC-appar som alla uppmanar barnet att sätta in rätt bokstav på rätt plats. Dags att hitta på något nytt. WattPad känns som sagt spännande för de äldre barnen och de väljer att vara där självmant, men för de yngsta har jag ännu inte hittat en enda lek som min sexåring hellre väljer att göra framför de appar han helst pysslar med varje dag. Både jag och då femårinen gillar verkligen Seasame Streets ABC-lek men jag är inte helt säker på hur mycket han faktiskt lär sig och blir inspirerad. Kanske att UR är på rätt spår åtminstone för nybörjarna – att det faktiskt är jag själv som är bäst på att öva med honom och guida och inspirera mitt barn…

Tidigare om läskunnighet i digitala
medier

Fördummar vi barnen och kommer de att lära sig att läsa?

Läskunnighet, lärande och spel 

Tips på böcker att läsa

Om rollspel i sociala medier, ett annat sätt att inspirera till läsning

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barnappar och spel, lärande, läsning, online är real life, pedagogik, sexåring, utbildning, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s