Roligt i skolan

Utvecklingssamtal i skolan är inte så dumt. Det visar sig att i alla fall mina barn berättar väldigt lite av allt spännande de gör i skolan för mig. Den som säger att skolan inte har förändrats sedan vi var små kanske missade utvecklingssamtalet och tar för givet att det är så. Inte kan mina barns skola vara den enda som jobbar med nya kreativa verktyg och metoder? Trots flera år nu av stökiga rektorsbyten i skolan har jag under sex år med två barn i skolan gång på gång blivit överraskad av den ena läraren efter den andra.

Vi hade tur tror jag ändå med det första lärarparet vi mötte som på våren innan 6årsklassen började, åkte från Bromma till Vasastan för att besöka vår tjej på dagis. De ville få en bild av varifrån varje barn kom och ge barnen en kontaktyta innan de började i skolan. Dessa två lärares högsta ambition under det kommande året var inte att något barn skulle ha en endaste mätbar kunskapsenhet med sig till första klass, utan att varje barn skulle trivas och känna sig trygg i skolan och med varandra – den viktigaste grunden för en fortsatt glädje att gå till skolan. Det krävs mycket vaksamma ögon och jobb för det, och de lyckades storartat. Vår tjej som dittills hade sparkat bakut vid varje förändring antingen genom att tyst klippa pappershörnor i tre månader eller genom att blankt vägra förflytta sig… ut genom dörren, in i hissen, ut ur hissen, ut ur porten, till parken, från parken, in genom porten… hon fick den struktur, det regelverk och den trygghet hon behövde för att fungera precis lika bra som alla andra i skolmiljön. Speciellt viktigt tror jag det var för henne när läraren stöttade henne när klasskompisar menade att hon inte fick vara med, inte för att läraren tvingade de andra att ta med henne (vilket de inte gjorde, de pratade om hur man är en bra kompis) utan för att hon fick känna att de inte uppförde sig rätt, och att hon var ok. Det räckte.

Nästa överraskning har varit gymnastiken. Under de första nio åren var gymnastiken en konstant tävling. Det var inte direkt otrevligt, men tävlingsandan, mätandet av löpartider, längd- och höjdhopp och antal mål gjorde att det inte var direkt trevligt heller. Mina tjejer är inte det minsta tävlingsinriktade och borde rimligen känt likadant, men har istället alltid älskat gymnastiken eftersom det är timmar då alla i klassen får leka och tävla mer… konceptuellt, i form av gladiatorerna eller andra karaktärer och berättelser. Gymnastikläraren är inte bara sportig, han har grym talang för storytelling!

Matematiklektionerna överraskade också tidigt med att ha utomhusmatematik i skogen de första åren. De kanske räknade träd och meter och uppskattade, det är mindre viktigt, men att slippa sitta stilla och försöka förstå abstrakta siffror i en bok är en bra början och matematik har alltid varit ett favoritämne sedan dess för båda mina barn. Förra året på utvecklingssamtalet berättade läraren om hur de nu i lite högre ålder jobbar för att kunna möta alla barn (29 barn i en av klasserna) där de är. En timme har de genomgång tillsammans, en räknar de och den sista mattetimmen i veckan slår de ihop sig med en parallellklass. Alla får lägga ned huvudena på bänken så att de inte kan se varandra och räcker upp handen om de vill vara med i gruppen som behöver lite extra stöd, gruppen som bara vill räkna ikapp själva eller gruppen som vill ha kluriga utmaningar. På så vis tar en lärare en grupp var och jobbar med dem på deras egen nivå. Äldsta dottern har nu A i matematik. Båda döttrarna tycker matte bara är kul.

Musikläraren överraskade stort i höstas. Hon har längre varit en grå lite nästan sur mus som har suttit vid pianot medan barnen sjunger i maffiga sommaravslutningskonserter. Så efter sommaren när alla lärarna presenterade sig berättade hon att hon hädanefter kommer att lägga upp dagens lektion i en videofilm på hennes blogg. Där ska barnen titta innan de kommer till lektionen så att de kan öva tillsammans. Full av energi har hon gått över till att jobba med flipped classroom!!! Först ut var en video på YouTube med rappande elever som en amerikansk skola hade gjort och som nu eleverna på skolan skulle utmanas att göra en likadan fast på svenska…

På förra veckans utvecklingssamtal blev jag återigen härligt överraskad, av 1.0.3svenskaläraren och av NO-läraren den här gången. Dottern visade glatt hur de har gjort egna quizz med treben. De har kopplat ihop ett batteri med ledningar och en liten lampa och lampan lyser när man lägger ledningarna på rätt svar. Helt i Makers anda!

För att lära sig att skriva beskrivande berättelser har klassen varit nere i skolans källare där de har fått lukta, känna och titta sig omkring för att sedan kapitel för kapitel fylla i detaljerna i boken Monstret. Varje kapitel har själva plotten upplagd och barnen ska lägga fokus på vad det är för sorts monster, hur det ser ut, låter och känns i de olika situationerna i boken.

Så i veckan berättade tioåringen till sist själv om ett projekt de gör i engelskan. De skriver dialoger som de spelar in med roliga Sock Puppets-appen och som de ska spela upp på skolavslutning. Rolig skola!

app-sock-puppets-screen

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i elever, kul att göra, lärande, pedagogik, skola, utbildning, verktyg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Roligt i skolan

  1. Ping: När Lärarhögskolan goes Hyper Island | Pip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s