PewDiePie FTW

Jag gissar att min dotter står för 1 miljon av PewDiePies 350 miljoner tittningar på YouTube under juli som var. Hon satt med hörlurar på i någon hörna inomhus i timmar och fnittrade ihärdigt. Och även om jag har spanat in vilken sorts innehåll PewDiePie lägger upp så är det ju omöjligt att prioritera att titta på alla klippen, ca två om dagen, och därmed går det heller inte att till fullo förstå vad det är som är så kul.

PewDiePie tackar inte ja till så många events. Eller, jag har inte sett att han har deltagit på några konferenser eller jippon alls. Så när han gjorde ett sommarprat på SR i slutet av sommaren var det nog fler än jag som var nyfikna. Och vilken lycka för mig och alla andra som inte följer varje klipp att få höra honom själv förklara vad det är som är så bra med honom. På det mest ödmjuka och insiktsfulla sätt. Jag blir av någon underlig anledning nästan stolt över honom när han visar sig vara helt briljant både till hjärta och hjärna. Det är klart att han inte kan delta på en massa events – hur skulle han kunna spela in sina dagliga klipp då? Och klippen måste ut, för utan sina 30 miljoner följare är han ingenting utom en vanlig trevlig kille som spelar in videos. Det här visar på en youtube-närvaro som kräver av sina stjärnor att inte få hybris och vilja bli ännu mer kända, få stå på stora scener inför nya publiker med högre credd. 30 miljoner följare är en creddig publik. Och 40 miljoner följare och 2-3 miljoner tittningar per klipp, är större än störst. Det är ett trevligt, ja till och med intelligent, drag hos vilken människa som helst att förstå det.

Och så var det det där med att använda sin kanal till så många unga människor till något vettigt – ja förutom att vara deras trygga kompis och spela spel tillsammans. På ett okonstlat och ärligt sätt berättar Felix Kjellberg om hur han på YouTube-sfärens egna sätt deltar i och startar insamlingskampanjer för olika goda syften. Det är inte ett så dumt sätt att bidra med något långsiktigt positivt ur flera aspekter utan att varken han själv eller hans följare behöver skifta forum. Han utnyttjar helt enkelt sin kanal på bästa sätt. Nu går jag och hoppas på att min dotter ska komma och be om att få donera pengar till nästa kampanj. 

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i 12åring, online är real life och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s