Upplys barn som är på Internet

I våras zappade jag mig in på ett gripande avsnitt av Uppdrag Granskning som handlade om en härva där någon under stulen identitet trakasserade mycket unga flickor. Den unga kille vars identitet var stulen hotades dagligen av arga vänner till de trakasserade flickorna och hans egna vänner som kontaktats av förövaren hade förstås först undrat över sin kompis beteende, men polisen hade under ett helt års tid inte kunnat hjälpa honom. De unga flickor som hade trott att de hade en pojkvän online eller som av andra skäl hade hamnat i förövarens grepp mådde fruktansvärt dåligt, men polisen kunde inte hjälpa dem heller. Programmet slutade med att de grep den 23-åring som var skyldig.

Jag visste direkt att jag var tvungen att se programmet tillsammans med min 12-åriga dotter. Hon måste få en chans att förstå hur svårt och trassligt det kan bli (i livet). Programmet visade att trots att en ung tjej gör det enda rätta och går till polisen med sitt ärende, är det ingen garanti för att det ska lösa sig. Hon måste berätta för mig eller hennes pappa om någonting verkar konstigt eller helt fel. Det är oss hon ska kunna lita på. Vi kommer alltid att finnas där för henne oavsett vad som har hänt. Det var viktigt för mig att vi var överens om att det inte var den unga killens fel eller de trakasserade flickornas fel.

Innan vi såg programmet mejlade jag till hennes lärare och berättade att vi skulle se det hemma, bara för att hon skulle veta vad det handlade om ifall hon hörde barnen prata om det. Hon valde att låta klassen titta på det gemensamt.

Nu i veckan fälldes återigen en man, den här gången för att ha trakasserat 68 barn. Jag valde återigen att låta båda mina döttrar läsa en artikel i SvD om händelsen. Den var inte fullt så beskrivande som denna i Aftonbladet. Jag mår själv dåligt av att läsa den och det är inte meningen att någon ska få mardrömmar av grova visualiseringar, utan att vi ska kunna reflektera tillsammans över när sådana här saker kan hända och vems felet inte är. Jag hoppas att det inte kommer fram som skrämselpropaganda mot att vara online, utan som en diskussion om att sådant här händer och att det är relevant för just dem att fundera över.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i 12åring, föräldrar, online är real life och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

