Roligt med bisarra proportioner på Moderna Museet

Som småbarnsförälder saknar man möjligheten att på söndagseftermiddagen långsamt maka sig igenom härliga utställningar, att stå stilla och betrakta… att ens se hälften av alla objekten på utställningen faktiskt. Det blir mest museishoppar och fika av alltihop.

Det är klart att man tänker att barnen nog ändå skulle tycka att det är ok att hänga med tillkoons Moderna och se de färgsprakande och ofta skrattretande skulpturerna av Jeff Koons, Charles Ray och Katharina Fritsch och det begriper ju Moderna Museet också. Så de har satt ihop en fantasifylld skattjakt i utställningen. De låter Ray’s Pojke med ny Bubbla öppna dörren till det alldeles magiska utställningsrummet, där allt har blivit annorlunda. Smyg fram till den stora elefanten uppmanar han oss. Vilken sorts elefant är det? Hur många snäckor är det i Fritsch’s kjol? Vad håller Michael Jacksons apa i och vilken färg har traktorn? Med varje fråga blandas en liten tankeväckare in vilket gör att jag som medföljande förälder också får stå en stund och reflektera över hur det känns att vara liten bredvid en jättestor skyltdocka.

Svaren bildar ett lösenord som barnen får trycka in på en iPad i kassan där en enkel men återigen tankeväckande visualisering visar hur de bizarra objekten skulle te sig i en verklighet. Och så fick de välja var sin ballong. Som de båda (6 och 11 år) var mäkta nöjda över.

raycharles

Min favorit var inte med i skattjakten. Det var Fritsch’s Ghost and Pool of Blood. Många åskådare fastnade vid pölen och såg inte vålnaden bakom ryggen. Den blev ännu mer vålnad nästan på riktigt i sin osynlighet och själva avståndet mellan den och pölen blev konstverket.

Tack snälla Moderna Museet för en riktigt rolig konstupplevelse tillsammans.

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i familj, interaktivitet, konst, kul att göra, kultur, museum, spelifiering, utställning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s