När Lärarhögskolan goes Hyper Island

Skolan är viktig för vår och våra barns framtid. Det verkar alla vara överens om. Lärarna får inte lön därefter. Det håller de flesta också med om. Högre löner skulle vara mer rättvist, men också attrahera fler skarpa studenter att utbilda sig till lärare. De skulle då gå på lärarhögskolan och lära sig… ja det är det inte så mycket prat om. En hel valperiod gick åt till att prata om ett år obligatorisk skola till… eller inte, betyg ett par år tidigare… eller inte och om skolavslutningen ska få ske i kyrkan… eller inte. Det finns mycket viktigt att fundera över, men dessa frågor är inte bland dem.

Nu tar Fridolin i från tårna och lägger fram fullkomligt rimliga och sympatiska ideer om hur de ska ta sig vidare med skolpolitiken – brett politiskt stöd för reformer för konsekvens och långsiktighet samt förankring av reformer hos dem som arbetar i skolan och i modern forskning. Barnen, lärarna och långsiktigheten före politiken! Låter bra.

Det är fortfarande väldigt små steg i det historiskt teknologiska skifte som vi sedan några år tillbaka kan förutspå och redan är inne i. Jag har oerhört hög respekt för lärare och för deras undervisning och får se mängder av nytänkande kreativa pedagogiska grepp som de ständigt överraskar med (Roligt i skolan). Jag upplever att det är vanligt att föräldrar runt omkring mig, utan att förstå varken barnens, lärarens eller tidens utmaningar oberättigat kritiserar skolan än för att vara för gammaldags, än för att vara för slapphänta med önskan om att de borde vara mer som förr (Alla pratar om skolan).  Trots det ser jag ändå ett enormt behov av att se den stundande framtiden och att prata om paradigmskiften.

* According to a 2013 study by the University of Oxford, around 47 per cent of employment is at risk of being automated within two decades.

* The industrial revolution was all about turning man into machines: simplifying complex tasks to the point where they could easily be tailored to mass-production. The digital age, by comparison, needs to adapt the new possibilities of computation to, ironically, be more human.

* ”There are two competing ideologies of education,” says David Hursh, author of Twenty-First Century Schools and associate professor of education at the Warner Graduate School of Education at the University of Rochester, New York. ”The first of these focuses on so-called objective assessments, standardised teaching, increased efficiency, reducing costs and ensuring that students are constantly learning and doing nothing frivolous. The second — which I’m a believer in — talks about using education to create a democratic citizenry. This means few standardised tests, if any, building more directly on teacher-student knowledge, and supporting human development. Rather than using education to train people for the workplace, it imagines that everywhere, including the workplace, should be an educational institution.”

***Your Job Automated, WIRED UK jan 2015

Det finns numera en eller flera artiklar i nästan varenda nummer av WIRED som belyser de kommande behoven. I Sverige har t ex Johan Ronnestam föreläst om detta i flera år. Christine Kastner och Karin Nyågårds träffade flera av våra politiker under våren för att lyfta behovet av programmering i läroplanen (för ett jämställt, innovativt och sysselsatt samhälle). Diskussionen kan inte ha undgått våra politiker, men istället för att sätta barnen och långsiktigheten först, sätter de just politiken i första ledet – de blidkar föräldrar och/eller lärare. Det är inte i betygen och inte i antalet år i skolan den behövda förändringen ligger och inte heller i lärarnas medhåll, utan i läroplan och tillhörande lärarundervisning. Vi behöver att Lärarhögskolan goes Hyper Island ungefär. Vem kan få det att hända?

Per Falks trendspaning på samma ämne

 

 

 

 

 

 

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i skola, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till När Lärarhögskolan goes Hyper Island

  1. Hans Vind skriver:

    RSA Animate – Changing Education Paradigms: http://youtu.be/zDZFcDGpL4U

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s