Inte misslyckat barn, men misslyckad grupp

Som så ofta är intelligenta människor inte bara intelligenta i det specifika ämne som de har hängett sig främst åt, utan även i många andra områden. Världen sitter så att säga ihop och ett ämne sker sällan utan påverkan av allt annat. Det får en professor i fysik från MIT att imponera något väldeliga. Max Tegmark satt i Skavlans studio igår (33 min in i sändningen) och förklarade att allt i världen nog går att förklara med matematik, att det med stor sannolikhet finns identiska kopior av oss och de exakta situationer vi befinner oss i, att utan oss människor skulle ingen se och uppskatta allt det fantastiska och vackra. Jag blir nästan förälskad i hans sätt att förstå och se världen, likväl som i hans sätt att kunna sätta ord på det, le åt det och inte skrämma oss utan väcka vårt intresse. Geni helt enkelt!

Skavlan frågar i slutet om Max var kontroversiell i skolan, för visst var han väl duktig i skolan?

Bottennappet i mitt liv var nog när jag var 14 och gick i Alviksskolan, och gömde mig inne på toaletten på lunchrasten för att inte åka på en propp och jag brukade alltid gömma alla mina prov så att ingen fick se hur bra det hade gått, det var något jag fick skämmas för. Det var en kille som såg som sin stora livsuppgift att slå mig på armen varje lunchrast… och det var inte så väldigt motiverande. Och då såg jag till slut att det var något fel på mig.

Jag blev rätt chockat när jag senare upptäckte att om gruppen man är med tycker att man är helt misslyckad så behöver det inte bero på en själv, utan det kanske betyder att man ska söka sig till en annan grupp.

 

Vilken tur att han hittade en annan grupp. Allt handlar om rätt struktur, rätt mönster.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i skola och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

