En elak kille som bara bjuder killar

Det här med kalas alltså… Det har varit allmän norm i barnens skolor att alla barn ska bjudas på alla kalas. Annars kan någon känna sig utanför. Det har inte fungerat för oss då våra barn inte har velat gå på kalas med 29 barn för att det inte är roligt helt enkelt. Barnen gråter och skriker och kollapsar. Lite dyrt också kan jag tänka. Som ett hån mot den som inte har något kvar när månaden är slut. Inget kul. Då har normen att gå efter varit att kan man inte bjuda alla för att man kanske inte får plats eller så, då bjuder man alla tjejer eller alla killar bara. Känns rätt trist för de barn som olikt de flesta har ett par tjej och ett par killbästisar. Alla andra modeller har ansetts högst orättvisa. Det var mycket impopulärt när vår äldsta tjej hade sitt första kalas som femåring med sina tre killbästisar och två tjejer från dagis. Efter ytterligare några misslyckade försök har vi dock varit stenhårda på regeln lika många gäster som år man fyller. Nog vore väl regeln att hjälpa barnen att ha koll på att alla i klassen har någon de leker med smartare än att alla måste bjuda alla?

I veckan blev sexåringen bjuden på kalas hos en kille i klassen, men ville inte gå. Han är elak, menade sexåringen, han bjuder bara killar och inga tjejer. Ja, hur förklarar man det för en sexåring som inte bryr sig om huruvida kompisarna är tjejer eller killar? För honom är det ologiskt. Han har ju inte lärt sig än att tjejer och killar inte bara klär sig olika utan alltid kommer att delas upp och även behandlas helt olika. Det är kanske inte hans fel, utan sån’t som föräldrar tror är rätt sätt och som jag inte riktigt tror likadant om, svarar jag.

En gäst för varje år man fyller
Där jag bor ska alla alltid vara med

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i genus, kategoriserande retorik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s