Vi behöver vår historia för att ta oss framåt

Tretton år och tio veckor på landet, men den här sommaren flyttade jag ut till lillstugan och jag gissar att jag spenderade en hel del tid där själv. Jag vet att jag plöjde alla mina föräldrars böcker som stod på hyllorna. Varenda en. Det var en mängd harlekins, svenska deckare och jag fyllde på med alla Stephen Kings spökhistorier, men så var det också Zolas Nana och till slut sögs jag in i Desirée av Annemarie Selinko – en svulstig roman om Napoleons första trolovade som brädades av Joséphine och slutligen blev drottning Desideria av Sverige. Hon gifte sig med vår första Bernadotte, flyttade till kalla, mörka Sverige 1818 och hängde ensam bakom slottets murar fram till sin död 1944. Det var en verklig doku såpa, långt innan formatet hade uppfunnits, som gav mig ett permanent minne av Napoleons framfart i Frankrike och av vår underliga franska kungasläkt.

Till hösten började jag sjunde klass. Vi läste På Västfront intet nytt, Mina drömmars stad och Röda rummet. Det var det sista jag läste frvilligt på minst 10 år. Jag visste att det hände. Jag kunde tala om för omgivningen att skolan dödade min läslust med Västfront intet nytt. Det fanns ingenting i den jag kunde relatera till. Tråkigare än så kunde det inte bli, men så fortsatte lästemat genom hela högstadiet och sedan gymnasiet.

De senaste åren läser jag så fort jag kommer åt. Elisabeth I, Hedvig Elisabeth CharlotteSiri, Kvinnligt hantarbete – att alltid göra nytta, Mary Wollstonecrafts Till försvar för kvinnans rättigheter, Kvinnoprofiler, Är svensken människa?, Fem kvinnor som förändrade världen, Historic Girls, Bröstens Historia, Blondiner – Makten och myten,  Caitlin Morans How to be a Woman, De sista tanterna. Det finns så många fantastiska berättelser som jag kan relatera till från historia och samhälle, så mycket kunskap och erfarenhet jag har missat. Stora hålrum i historien som fylls igen – de hålrum som är av relevans för mig och mitt deltagande i samhället.

Att gömma kvinnor och kvinnors historia är ett effektivt sätt att låta oss göra om samma kamp om och om igen. Historien innefattar hela vårt samhälle – det påverkar mitt konstnärliga uttryck, vad jag läser, mitt svenska språk, min musikaliska utveckling, samhällets biologiska, geografiska och etnologiska utveckling framåt och förstås vårt politiska engagemang. Historielösheten påverkar mig och mitt liv. Jag känner mig lurad av skola och samhälle.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i genus, kategoriserande retorik, kultur, läsning, skola, ställningstaganden, uppfostran, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

