Stackars det äldsta barnet

Nu har jag haft två dagar själv med min sjuåring. Vi har det väldigt mysigt. Jag jobbar i trädgården och ligger och solar medan han leker med dinosaurier och transformers i timtal. Man hör en massa ljud från honom när han leker. Han är helt inne i sin egen fantasi. Och så kommer han över mig emellanåt och kramas och gosar. Han vågar inte gå på toaletten själv med sin egen monstervärld så nära, så jag följer honom dit lite då och då. Vi tar fram lite vattenfärger och målar och så blir vi lite hungriga och går in och gör lite mackor eller mellis.

Så var det inte när hans storasystrar var lika gamla. Det var inte mysigt att sitta på stranden eller verandan med två gnabbandes tjejer som mest tjurade på varandra. Och då var det ju tre barn som ständigt blev hungriga och man plockade mest fram mackor och torkade utspilld saft och hjälpte någon att gå och kissa och när alla efter en kort stund var klara med vattenfärgen stod allt kvar och jag måste hinna plocka undan och under tiden drar lillebror ut översta lådan med knivarna i och rotar utan att se och jag lämnar färgen på bordet och någon ska plocka fram lera istället och nu blir det kladdkaos och nu är någon hungrig igen… och någon måste gå på toaletten men vill inte gå själv…

Det känns lite sorgligt att ens barn får så olika upplevelser – av mig och av sig själva. Det jag tycker är fantastiskt mysigt med den sista sjuåringen kunde vara hur jobbigt som helst med den äldsta. Stackars min äldsta tänker jag nästan jämt. Hon fick så ofta känna sig besvärlig. Jag ville nästan inte vara med barnen då. Nu vill jag ingenting hellre.

stegosaurus

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barn, familj, uppfostran och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

