Skolan föder inte talanger

I media låter det ständigt som att det går utför för skolan. Eleverna presterar inte samma resultat som tidigare, eller jämfört med andra länder. Tack och lov att de inte gör det! Det gamla skolsystemet där all viktig kunskap är mätbar i exakta svar och enheter känns grymt förlegad. Det finns inte många yrken där exakt detaljkunskap utöver grundfärdigheter är det enda rätta. Istället är förmågan att lära sig, vara kreativ och lösningsorienterad, att kunna lyssna på andra, att vara nyfiken, att dela med sig av det man kan till kollegor de viktigaste egenskaperna för att kunna göra det bästa jobbet och vara riktigt värdefull. Det jag ser i mina barns grundskola är hur de flesta lärare kämpar med att utveckla den typen av förmågor samtidigt som eleverna måste uppfylla den gamla strukturen.

Men måttenheten är nu PISA-resultaten och ju lägre Sverige rankar desto större behov får våra politiker av att ta kontroll över situationen och formaterar utbildningssystemet ytterligare, med fler mätpunkter och mer toppstyrd kontroll. Och längst ner sitter lärare med en mängd olika individer med en mängd olika talanger som de ska trycka in i små rutor som den inte matchar och snart försvinner talangen.

The principle of linearity works well for manufacturing; it doesn’t for people. Educating children by age group assumes that the most important thing they have in common is their date of manufacture. In practice, different students learn at different rates in different disciplines.
Ken Robinson, Creative Schools

Tidigare: Hur mäter man programmeringskunskap?

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i elever, lärande och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s