Många olika kvinnor på bio äntligen

Det dyker upp det ena fina kvinnoporträttet efter det andra på bio just nu. Jag går och ser alla jag kan med min trettonåriga dotter. Filmerna hjälper mig äntligen att visa henne en mångfacetterad idé om vad en kvinna är och kan vara, istället för tvärtom som det så ofta annars är.

Vi såg Amy för ett par månader sedan. Allt autentiskt material som visar en helt vanlig ung rolig, kaxig och lite rebellisk tjej griper tag om hjärtat och vrider om när samma lilla kropp visar sig innehålla en otroligt häftig, men mycket destruktiv… och liksom gammal hjärna. Reinkarnation tänker jag… en gammal erfaren kvinna i en ny kropp. Det är svårt att förstå vad som händer i henne men hennes musik och framförallt texter tog både mig och trettonåringen till nya insikter. Att skriva ur sig själv, om sitt. Att låta sig inspireras av andra och göra det till sitt eget. Att våga. Vara liten och stor. Här hemma skrivs numera musik.

Även Ingrid Bergman i Jag är Ingrid öppnar upp för nya tankar om kvinnlig identitet. En kvinna som gör som män så ofta har gjort. Målmedvetet offrar hon man och barn för Hollywood och hon backar inte en sekund. Hon ska göra de filmM_Bergmaner hon vill, älska de män hon vill och bo där hon vill. Barnen kommer i fjärde hand. Det verkar som att nästan alla hennes barn har accepterat det. De hade bara önskat att de fick mer av henne. Precis som många många barn aldrig har varit bittra över att deras fäder prioriterade karriär och andra kvinnor, så länge som de har varit underbara fäder när de väl varit där. Det är modigt och starkt av en kvinna, kontroversiellt även idag, men jag har ändå svårt att sympatisera med valen. Idag har många föräldrar lärt sig av egen erfarenhet, att barn ändå mår lite extra bra av att vara trygga i att en förälder alltid kommer att finnas där och ta hand om dem.

Så här mycket bra diskussioner fick vi ut av de här två filmerna. Nu längtar jag till Janis: Little Girl Blue… och hoppas någonstans att hon är en Amy, men gissar att hon är sig själv ändå.

amy

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kategoriserande retorik, kul att göra, kultur och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Många olika kvinnor på bio äntligen

  1. Spännande filmer. Det jag har insett att för mig är det de nära och kära som är det viktiga, inte materiella ting eller karriär. Jag har kämpat med det där ganska länge, inte fått ihop bilden med vem jag är och vem jag tror jag ska vara.

    • malinstroman skriver:

      På pryl- och karriärsfronten är ju många både män och kvinnor i princip hjärntvättade av mediebilden. ovanpå det är det också tydligt bestämt vem som kan och är ämnad till vad och hur ska agera och reagera. Att tänka ut vem man är själv är inte så lätt, svårt att veta vad som är vad…

  2. annikabidner skriver:

    Bra inlägg! Tjejer behöver se att kvinnor kan vara på många olika sätt. Starka och svaga, konstiga och roliga. Min 11-åring gillar nu serien Veronica Mars, där det finns flera nyanserade porträtt av tjejer. Till och med en riktig geek girl utan glasögon! Och en bra fader-dotterrelation.

Kommentera

