Betygsystemet genererar inte något värde längre

Det är vajigt i skolan, tänkte Björklund. Det enda rätta är att ta i med hårdhandskarna och strukturera upp den! Det behövs en ännu tydligare struktur med ännu fler mätpunkter på allt så att alla vet vad de ska göra och uppnå varje termin, det måste ju vara det enda rätta.

Jo, men tänk om vajigheten beror just på att betygsystem inte matchar det som vårt samhälle kräver. Då blir det inte bättre med tydligare strukturerade system, utan… sämre.

Ett betygssystem som kvantifierade kunskapsenheter fungerade fint för hundra år sedan då den stora massan skulle grundutbildas till att kunna räkna och läsa och kunna kartan och kungalängdernas årtal. De allra flesta som gick i skolan hade en liknande grundplåt att börja ifrån och att bygga på. De pratade samma språk, variationen av socioekonomiska förhållanden var inte så stor och flickor var flickor och pojkar var pojkar. Det gick rätt bra att dela saker på två och fyra.

Ett Sverige med helt olika förutsättningar i olika skolor, klasser och med en enorm variation av individer är direkt olämpligt att trycka in i ett rutsystem. Lärare tillåts inte möta sina elever och grupper på den nivå de är och ta dem mot övergripande mål på det sätt som skulle lämpa sig bäst, vilket långt ifrån alltid är genom en mängd diverse parallella kunskapsenheter som ska matas in i samtliga elever samtidigt. I och med den kunskap vi kvantifierar och mäter ställs viktigare förmågor som etik, moral, samhällsvärderingar, innovationsförmåga, team- och processerfarenheter och självförtroende som ett andrahandsvärde som inte hinns med om det inte hinns med.

Min dotter på högstadiet är, precis som jag var, mycket intresserad av kvinnohistoria. Den är relevant för henne. Den läser man inte i skolan. Man läser kungalängderna, som vi gjorde när jag gick på högstadiet. De är inte superrelevanta för någon. Men elever i åttan måste kunna svara på vilka årtal vilka kungar regerade och vilka krig de bekämpade. Istället för vilka folkkamper som har förts vid vilka tidseror… Dottern undrar ofta varför de inte pratar om det viktiga som händer i världen på SO’n och vet att svaret är att det inte finns tid, de måste hinna mata in den kunskap de ska kunna presentera för betygens skull. Och alla rutorna måste checkas i för att man ska få bästa möjliga betyg. Saknas betyg från ett läxtest, ett prov, en presentation eller deltagande i klassrummet sänks direkt betyget.

Ingen av de vuxna vänner jag har kollat med känner igen sig i den ångestframkallande stress som sjuksyster berättar om när hon ringer hem till föräldrar till flickor i åttan som mår dåligt. Vi känner igen oss i den jobbiga upplevelsen av att vara fjorton och inte veta vem vi ska vara, men stressen ovanpå det får den geggiga härvan att tippa över. Flickorna beskriver den känsla jag själv har och mår dåligt över när jag inte får lov att koncentrera mig på det jag verkligen skulle behöva göra – när jag måste leverera presentationer och dokument på jobbet samtidigt som alla barnen hemma ska ha matsäckar, lucianattlinnen, skridskor och vantar införskaffade och nedpackade på diverse dagar. När jag måste uppfylla både den perfekta mammarollen och vara det välartade proffset på jobbet.

Betygssystemet är inte rätt mot våra barn och det tar inte fram de bästa medarbetarna för vårt framtida samhälle. Det är framtaget på fel antagande.

Felicia Linsér i Metro: Jag offrade min psykiska hälsa för att få bra betyg

Världens roligaste jobb

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i eq, pedagogik, skola, tonåring, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Betygsystemet genererar inte något värde längre

  1. Björn, rektor skriver:

    Ditt barn har tyvärr en lärare/ skola som inte fattat nåt av nya läroplanen. Det är inte läroplanen eller betygssystemet det är fel på.

    • malinstroman skriver:

      Menar du att det inte är så att varje moment och varje fråga på varje prov inte behöver betygsättas och att det slutliga betyget kan vara t ex B även om inte alla betygsatta delmoment har nått upp till B? Det är den modell som elev efter elev dukar under för just nu och om det är skolorna som utövar detta felaktigt är det verkligen läge för Skolverket att ingripa och att inse att de inte har lyckats förmedla hur betygsmodellen ska tillämpas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s