Jag är djupt kränkt av svenska män

Jag har sedan flera år tillbaka insett att jag för många har en otrevlig personlighet. Jag är en ångvält täckt av teflon. Teflonet fanns som tur är där redan från början. Redan när den första handen stacks in mellan benen från den förbipasserande mannen på gatan, kunde jag låta det rinna av mig. Och alla andra gånger som jag och andra tonårstjejer hade klasskamraters, kompisars, lärares, läkares och alla andra möjliga manliga händer på våra kroppar. Och alla andra gånger som det som jag sa och säger inte tas på allvar för att jag inte är som de, som männen. Jag insåg tidigt att jag låg i underläge på alla möjliga sätt för att få nobelpris, men var ändå övertygad om att det var det jag ville uppnå. Jag har alltid tjänat mina egna pengar, lärt mig att programmera på egen hand, startat egna företag, sagt upp mig pga meningsskiljaktigheter och byggt innovativa produkter. Det är inget nobelpris men valen är inte så vanliga bland kvinnor och jag tror att teflonet är en del av min självbild.

Teflonet och ångsvältspersonligheten är inte så vanlig bland kvinnor. Rätt okvinnligt faktiskt. Det är otrevligt när kvinnor ständigt ska säga vad de tror och tycker och så tycker de ju inte som de, som männen. Det får kvinnor som uttrycker sig offentligt veta ordentligt. De flesta människor vill vara omtyckta. Då är det bäst att inte tycka så mycket om man är kvinna.

Teflonet gjorde att jag inte anpassade mig. I perioder föll jag dit hän och försökte vara omtyckt, men vad gäller ägandet av min kropp har jag varit kompromisslös. Min kurviga kropp kunde jag inte göra någonting åt, men jag valde tidigt att inte låta andra bestämma över den och att inte låta någon annan bestämma att det jag gillade eller sa inte var värt någonting. Då blir man en ångvält. Okvinnlig. Inte alltid omtyckt.

För några år sedan började jag intressera mig för historia. Jag upptäckte att den inte bara bestod av kungalängder och krig som skolan påvisar, utan av människor och deras kamper… och blev rätt bestört över hur länge kvinnors kamp för att få äga sin egen kropp har pågått. I århundraden har kvinnor kämpat och förlorat. De som har makten har inte velat lyssna, inte sett att det är ett problem eller inte trott att problemet finns. Kvinnor som tycker saker är mest nervösa eller radikala vänsteraktivister och därmed inte trovärdiga. Små små steg i taget har tagit oss dit vi är idag i Sverige, till ett land där pappor är lediga med sina barn ibland, kvinnor är chefer ibland, våldtäktsmän straffas ibland, men ingen kvinna än har varit statsminister.

Nu plötsligt står det svenska invandrarfientliga män och understryker att feminister är mesproppar som kan tillåta invandrarmän att ha sina kvinnofientliga värderingar. De hävdar att de själva nu är de riktiga feministerna – inte mesiga vänstervridna förstås, utan den nya rätta typen som tycker att kvinnor ska ta den rätt de har att vara jämställda. Det behövs inga metoder eller medel, det är bara att ta den och det har vi inte gjort. Och vi låter män från kvinnofientliga religioner tafsa på oss utan att vilja sätta stopp.

Det är få som inte vill vara omtyckta. Vi människor klarar oss dåligt ensamma och tonåren går mest ut på att hitta sin roll i grupper där man vill höra hemma. Trots det har det funnits kvinnor som har kämpat för att få äga sina kroppar och röster i århundraden. De som opålästa och okunniga missbrukar sin makt att ta ordet nu för sin egen invandrarfientlighets räkning kränker mig något fruktansvärt.

Feminismen – en långdragen kamp 

Hennes skönhet var hennes kapital, utan den var hon inget 

Om normaliseringen av genus

Mer om genusnormaliseringen riktad till barn 

Vi behöver vår historia för att ta oss framåt

Lika ojämställd individ sedan 1972 

Underbar läsning:

lästips.jpg

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i bestämma, genus, läsning, ställningstaganden, tonåring och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag är djupt kränkt av svenska män

  1. Johan Winbladh skriver:

    Malin, jag är en Svensk man (boende i Slovakien sedan länge) men jag tycker att du har rätt till stor del. Tuffa unga som säger vad de tycker tänker utan rädsla är vad vi behöver.

  2. Gubben skriver:

    Nej, jag kan inte hålla med. Du kletar ner svenska män med påståenden som bygger på erfarenheter du gjort. Ett ganska magert underlag för de generaliseringar du gör om ”svenska män”. Utifrån det kan man ju lika gärna påstå att det är människor som beter sig illa. Och att du är djupt kränkt av människor!
    Vet inte om du är medveten om det men män har också obehagliga upplevelser. Upplevelser där kvinnor tagit sig friheter. Det betyder inte att jag menar att svenska kvinnor i gemen är sådana. Tvärt om!

    • malinstroman skriver:

      Det är ett vanligt misstag att män som av full förståelse inte vill grupperas med fel gäng, gärna läser ”alla män” så snart som någon pratar om ”svenska män”. Det är inte alla svenska män jag pratar om, utan definierar tydligt att det är de svenska män som nu hävdar sig vara de rätta feministerna utan att tidigare ha hört alla kvinnor berätta om liknande situationer, och som använder dessa argument för sina invandrarfientliga åsikters skull som jag känner mig kränkt av. De har inte velat höra oss tidigare. Jag tyckte dock att den här artikeln var bra angående lite mer funderingar på vad ‘svenska män’ innebär för vem och varför http://www.politism.se/genusfolket/inte-alla-man/

Kommentera

