Mer än bara siffror som inte främjar inlärningen

Jag hittade en kommentar på betygssystemet från Helena Löfgren på Linkedin. Hon säger att

Det verkar finnas en utbredd missuppfattning om hur man ska jämföra det nya betygssystemet med de tidigare. Senast i dagens DN skrevs att betyget 3 ungefär motsvarar ett C, vilket är felaktigt. Betyget C motsvarar VG (väl godkänt) eller med det gamla siffersystemet betyget 4. C är alltså ett bra betyg. Betyget 3 motsvara ett E eller Godkänt.

Själv tror jag i och för sig att de flesta har ok koll på det, men att många förstås strävar efter att få högsta betyg, vilket med nutidens A därmed är högre och svårare än vi någonsin har krävt tidigare. Systemet lär högstadieeleverna att de för att vara bäst måste satsa ännu hårdare och mer än vad vi i tidigare generationer har behövt göra. Åttondeklassare som satsar på högsta betyg, och inte på mellanhögsta vilket man ju hör själv, inte är helt logiskt för alla, kämpar därmed sig fördärvade.

Vidare är det en sjuhelsikes massa checkboxar för denna betygsättning som ska fyllas i vid varje prov, test och lektionstillfälle vilket förstås bidrar till upplevelsen att man inte kan ha en dålig dag. Oavsett hur slutsummeringen ser ut, bedöms allt.

Och slutligen har ju inte det hårt formaliserade betygssystemet någonsin varit en höjdare för någon 14-åring genom tiderna eftersom de just då har extremt starka intressen i sin egen utveckling och identitet och inte på fragmentariska kunskapsenheter. När klassen efter rasten vilt diskuterar varför ordet ‘hen’ är bra eller dåligt, avbryts de för att lära sig vad boken lär om franska revolutionen. Det är mer än bara siffrorna i betygssystemet som inte främjar motivation och inlärning på högstadienivå.

Eller som Alstad skola skriver till sina elever

Dessa betyg visar inte hur bra och unik du är.
Dessa betyg visar inte att du är en god vän eller att du är bra på att passa dina syskon. De visar inte att du dansar med de coolaste rörelserna eller att du sprider glädje till din omgivning med ditt vackra leende.
Betygen visar inte att du är omsorgsfull, omtänksam eller att du varje dag gör ditt allra bästa. Dessa egenskaper testas aldrig i ett prov.

 

 

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i elever, eq, tonåring och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s