Not There Yet, istället för Faila

Vi är rätt inmatade med att klara saker. Jag träffar både små och stora barn som är helt fast i att inte våga göra någonting alls av rädsla att bedömas av andra. Att öva sig duger inte i samhällets måttstock jämfört med att kunna.

Tokaido är ett brädspel som går ut på att få en så upplevelserik resa som mötokaidojligt. Det gäller att stanna på så många platser det går för att samla olika sorters kort och få poäng utifrån hur mycket du har hunnit göra. Det är alltid den som är sist tur att gå, utan tärning, man väljer själv hur många steg man vill gå. Sjuåringen har svårt för detta tack vare att han är helt inställd på att hinna först i mål och att ha så mycket pengar som möjligt. Hans mätbara mål, vad som är rätt att uppnå, har bekräftats om och om igen under hans sju levnadsår och är svåra att ändra i en handvändning. Det krävs en hel del tankeövning för att bryta det mönstret.

Tonåringen är ogärna med på gymnastiken tack vare obehaget av att det blir visuellt och synligt för alla andra i klassen som kan bedöma ens prestation. Man känner sig usel för att man inte redan kan hoppa högst, längst eller springa snabbast. För en del handlar det om många fler tillfällen än bara gymnastiken. Allt man inte kan undviks och eftersom ingen är fullärd någonsin blir det en ond cirkel för den osäkre som slutar göra precis allt – i rädslan för att bli bedömd, att inte vara bra nog.

Carol Dweck pratar i det här TEDTalket om hur vi bör använda oss av bedömningen ‘Not yet’ istället för ‘Fail/Correct’. Det är ointressant och kontraproduktivt att bedöma om lösningen är rätt eller fel, medan försöket, processen och övningen är det som tar oss framåt i alla ämnen, hela livet. Briljant ju!

https://embed-ssl.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve.html

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i barnappar och spel, lärande, pedagogik, uppfostran, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s