På ett nytt ställe i svensk kvinnohistoria

Jag växte upp i ett feminismlöst åttiotal. Varför dog den, feminismen, efter sjuttiotalet? De tyckte väl att de hade fixat allt det där på 60-talet, att allt var iordningställt. En hel del hade ju hänt på arbetsmarknaden. Först blev förvärvsarbetande husmödrar tillåtet, och sedan förvärsvarbetande kvinnor med barn på dagis. Och allt fler kvinnor blev chefer och satt i riksdagen. Och det räckte tyckte de kanske.

Med min helt nya maxat kurviga tonårskropp fick jag som trettonåring abrupt inse att den från och med nu tydligen var allmän egendom. Det var uppenbarligen fritt fram för vem som helst att kommentera och framför allt äldre män kände sig ibland fria att även ta på den. Jag hade gärna varit utan de där enorma brösten ett tag till, men istället var jag tvungen att göra dem till en del av mig, förhålla mig till dem på ett eller annat sätt. Blotta dem eller lönlöst försöka dölja dem.

Den perfekta kroppen och det bästa sättet att få en kille fyllde i princip all media riktad till tjejer. För några år sedan, när feminismen började vakna till liv igen för första gången på många år, återgav Karin Grisejente Jansson ett par av de tips som VeckoRevyn försåg oss med och fick ett enormt gensvar från de som fortfarande duschar kallt för att inte få hängbröst eller tränar för att kunna hålla en penna mellan låren.

Det var förstås ingenting nytt, utan som det alltid har varit. Men utan feminism och kvinnohistoria i skola och media kunde vi inte reflektera över det. Yvonne Hirdman började sin feministiska resa från samma plats men fyrtio år tidigare. Från hennes Medan jag var ung, ego-historia från 1900-talet 

Vår makt bestod i att vara så åtråvärda att de bara föll som käglor för en. Så att man fick dansa varenda dans. Att man fick dansa med den man ville dansa med. Det var vi som bevakade telefonen besvärjde telefonen, inte vågade gå hemifrån om den skulle ringa, om han, som bestämde, skulle ringa. Inte undra på då att allt, precis allt, hängde på hyn, håret, näsan, ögonen, brösten, midjan, benen, munnen.

[Damtidningarna] blev vår zon, vår värld, Damernas värld, flickvärlden, Fickjournalsvärlden, en egen arena, där det ändå fanns ett erkännande av att ens starka känsla av var livets mening låg var den rätta. … Uppmuntrad av tidskrifternas bordellmamor. Råden haglade.

Precis innan mitt högstadium, efter att ha fastnat i, slukats av och formulerat genusordningen, kunde Hirdman med flera sätta ord och fakta på världen så som jag till slut mer eller mindre på egen hand fick se den. Det var självklart att alla skulle läsa på universitetet, att barn gick på dagis och att kvinnor var en lika stor del som män på arbetsmarknaden. Tack alla tidigare feminister för den totala förändringen! Men genusordningen var densamma som tidigare.

1985 skrev jag för fösta gången att det var den ordning – eller det regelsystem – som ’ordnar kön´ och den var strukturerad av två lagar eller logiker: mannen-norm-logiken och isärhållandets logik. Och mannen-norm-logiken formulerade jag där genant enkelt, utan akademiska krusiduller: ´Den logiken lyder nämligen: vad män gör är alltid bäst. Vad män tycker, tänker och gör är det som är överlägset det kvinnor gör, tycker och tänker. Manligt beteende är normerande, med andra ord – och jag citerar från de synonymer till norm som Thesaurus (ordbok) ger, de är måttstock, förebild, regel, rättesnöre, lag, föreskrift, riktlinje, princip.’

Och idag då? Ack kära Therese Lindgren… vår största svenska bloggerska med 11-12-åringen som sitt största fan. Snart trettioåriga Therese med sina eviga våndor över hur hon ska få till den perfekta looken som kräver värmespolar, de rätta make-up-penslarna och den rätta maten förstås. Det finns ingen ände på hår- och makeup-produkter som vill betala för att Therese ska testa dem inför sin publik. På samma sätt som tidningarna tidigare har anammat och sålt det som finns på marknaden. Hon håller sig från att prata kropp för mycket, men med sina förstorade läppar visar hon med eget exempel att man måste fixa till det om man inte duger.therese

Duger för vem? Ja som ung svarar många ovetandes  ’för mig själv, jag dög inte för mig själv, jag var inte nöjd’. Och de som inte duger finns det många av på YouTube. Hårt kategoriserat spelar tonårskillar spel eller fotboll på YouTube medan tjejer inte är nöjda med sig själva. Missnöjda enligt normen. Missnöjda med den roll och den kropp som har tilldelats dem. Missnöjda med den kroppen i förhållande till den roll som de förväntas uppfylla.

Men nu är den feministiska diskursen ständigt aktiv. Åsikter hörs. Kunskaper och erfarenheter sprids. Även de män som inte vet, som inte spelar med i spelet, eller som gör det omedvetet (de allra flesta alltså) får också se det, får se den verklighet som tonårstjejer lever med. Rädsla för att gå på festivaler, fråga, gilla musikaler, ha celluliter, gråta, tycka någonting, veta någonting som ingen annan har hört talas om tidigare, ha roligt, fnissa, vara tjej, inte vara tjej (här ingår förstås även hins och hens och några hans också). Det finns riktigt unga kvinnor som inte behöver likt Yvonne Hirdman ta sig igenom många års grubblerier, utan som vid fjorton års ålder medvetet kan säga nej till att ge bort sin kropp och sin röst. Det har faktiskt inte hänt tidigare.

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i 12åring, genus, online är real life, tonåring och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s