Betyg botar inte stökiga klassrum

Är det många fler bråkiga barn i låg- och mellanstadiet idag än när vi var små – en fråga som återkommer bland föräldrarna i barnens klasser. Måste inte lärarna vara mer stränga? Är det fler skilsmässor som är orsaken, eller plasten i nappflaskor som har orsakat fler diagnoser? Det finns säkert många riktiga och oriktiga anledningar.

När vi var små fanns det ofta ett stökigt barn som alla visste behövde lite extra stöd. För den som besöker en 2a idag framstår kaoset som totalt. Upplevelsen är att en fjärdedel av klassens elever ständigt är i rörelse mellan att dricka, kissa, hämta sina böcker i lådan och kolla ut genom fönstret om det är någon på fotbollsplanen. Och så skriker någon emellanåt åt de andra att sätta sig och vara tysta så att de kan göra det de ska. Och så sitter ett stort gäng på sina stolar och försöker jobba. Några med hörselkåpor.

Vi var 21 i varje klass. De är ofta 28. 25% fler barn på samma yta.

När vi var små kom fritids och hämtade oss på skolan. Hela eftermiddagen var vi 24 barn i två grupper i rymliga fritidslokaler. Vi åt mellis i ett rum med 11 andra barn. Vi hade pingisrum, läsrum, musikrum, kök, kapprum och lekrum.

Våra barn har fritids i klassrummet och korridoren där de hänger väskor och jackor utanför. 84 barn på en yta som hur mycket jag än räknar bara kan rymma 30. 200 barn ute på gården på eftermiddagen på samma yta. De äter mellis i matsalen tillsammans med hundra andra. Det är aldrig tyst. Det är alltid trångt.

25% av barnen klarar inte en ökning på 25%. Flera av barnen hade behövt stunder av lugn och ro på eftermiddagen för att orka koncentrera sig nästa och nästa och nästa dag igen.

Men politiker har lösningar på skolans problem. De ska ha nolltolerans mot dåliga skolor. Bonuspengar för att locka till lärarutbildningen och MER tid i skolan är receptet, och så en piska i form av betyg för att barnen ska hålla sig i skinnet.(Skola och jobb fokus för moderaterna)

Moderaterna vill att barn och ungdomar lägger mer tid i skolan och föreslår fler undervisningstimmar och fler skoldagar under året. Ordningsomdömen i grundskolan står också på moderaternas agenda.

– Vi vill utreda hur vi kan införa ordningsomdömen. Bara en fjärdedel av femteklassarna i Nyköpings kommun anser att det oftast råder arbetsro i skolan. Det är inte acceptabelt, säger Petter Söderblom, 2:e vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Vem vill jobba i en sådan miljö? Vilken vuxen vill i utbyte mot 50 000 kr för genomförd utbildning, varje dag trängas i två led med 50 stressade åttaåringar i vardera på väg in till matsalen? Vem vill stå på en skolgård med klump i magen av att veta att det inte går att stötta ens en liten andel av barnen i deras sociala utveckling för att man måste hålla vakt bara så att ingen försvinner? Vem vill behöva räkna ner från tio till ett varje undervisningstimme för att barnen ska lugna sig och det ska bli ordning, eller ännu värre betygsätta de som inte kan fokusera i trängseln? Det är den miljö barnen är i varje dag, och den miljö som ska locka fler lärare.

Advertisements

Om malinstroman

PO SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i eq, skola, ställningstaganden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Betyg botar inte stökiga klassrum

  1. Matematikern skriver:

    Det är inte en ökning med 25%, utan ca 33%. Divisionen sker med det ursprungliga värdet, inte det nya.

    • malinstroman skriver:

      vet du att jag gick och funderade på detta på väg till jobbet och insåg att det ju är en tredjedel det handlar om :-). Det gör ju förstås inte saken bättre, men matematiken. Tack för korrigeringen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s