UR Play – en doldis

Ibland sent på kvällarna när det jag valde att se tog slut kan jag zappa runt i broadcast-kanalerna kort innan jag stänger av, ifall att… För ett tag sedan fastnade jag, precis som jag hoppades på, i en fantastisk dokumentär. Den riktiga the Get Down. Historien om hur Bronx gängkrig slöt fred och började dansa tillsammans i funken som blev till politiskt kritiserande hip hop.

Nu kom jag på långt senare att jag vill se den igen, men jag minns inte vad den heter. Den gick på Kunskapskanalen. Jag går till kunskapskanalen.se. Ja visst ja, den kanalen är ett lustigt samarbete mellan SVT och UR. Jag går till SVTPlay, men där är det inte så lätt att hitta. Jag testar att skriva ‘musik’ i sökfältet, men hittar den inte bland de program som kommer upp.

Jag går till URPlay, klickar på ‘Hitta’, får upp några tydliga taggrupper, väljer den mest korrekta av dessa – ‘Dokumentärfilmer’ – och scrollar i en överskådlig vy, tills jag får syn på Rubble Kings – gängkring i New York! Redan här tänker jag att URPlay är en underskattad videotjänst. Sedan scrollar jag vidare.

Här finns allt jag vill se och prata med mina tonårsbarn om!  Vi kan se, lyssna på och prata om den australiska dragshowens moder, om 14-åringen Laura som seglade ensam runt jorden, om surfares kärlek till sin sport och om hur havet ger dem mening i livet, om musik som läkande kraft, om den stereotypa gay-rösten, könskorrigeringar, att vara queer i bibelbältet, att vara barn och född i fel kön, om lyckojakt, Anne Frank, barn i Gaza, kvinnovåld, slackers, graffitirevolution i Egypten, identitessökande, hbtq i moskva, voguing, autism, våldtäkter, trafficking och om ekonomisk demokrati. Och mycket annat.

ur.PNG

Om malinstroman

PO SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kul att göra, kultur, tonåring och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

