Om man vill gå Rädda Världen-gymnasiet

En väns flickvän har alltid drömt om att borra brunnar i Afrika. Så att det finns rent vatten till alla. Som Wateraid skriver på sin sida

Varje dag, året om dör 900 barn av smutsigt vatten, det är 37 barn i timman. Bli månadsgivare idag och förändra liv.

Men den här tjejen var inte inne på att bli månadsgivare. Hon valde som femtonåring Naturlinjen på gymnasiet för att sedan gå ‘Väg och Vatten’ på KTH i 4 år för att efter lite arbetserfarenhet framåt trettioårsåldern vara expert på avlopp och brunnar och kunna åka till Afrika och borra. Man blir ju så galet imponerad av någon som så tidigt visste vad hon ville göra och inte skrämdes av de lite tyngre valen på vägen. För det är inte helt vanligt.

Vanligt i nian är istället att välja något som är kul att göra nu, eller att välja bort sådant man inte förstår vad det ska användas till. Ämnen som fysik, biologi och kemi kan lätt te sig abstrakta om det inte har funnits kreativa lärare som har berättat om allt spännande man kan jobba med.

Är man t ex intresserad av samhället och hur vi kan förbättra det, faller det sig rätt naturligt att söka till Samhällsvetenskaplig linje.

Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) passar dig som är intresserad av hur samhället är uppbyggt och vad som styr det. Samhällsvetenskapsprogrammet passar dig som vill ha en bred allmänbildande utbildning och funderar på att studera vidare på högskola inom samhällsvetenskapen. Du läser till exempel samhällskunskap, psykologi och moderna språk.
Under utbildningen studerar du vad som påverkar och vad som sker i samhället, både lokalt och globalt. Du får lära dig om samhällsvetenskapens historia för att med hjälp av historien kunna analysera och förstå samhället vi lever i idag.

Men det kommer ju antagligen inte leda till att man får vara en del av att rädda världen idag. Inte utan insikt och delaktighet i den tekniska utvecklingen. Jag blev nyfiken på om gymnasieskolorna har formulerat några samhällsorienterade tekniska utbildningar, kanske Klimaträddarlinjen eller Framtidslinjen…

Riktigt så kul kan vi inte få det, men några har ändå förstått behovet och gjort försök, bara man som femtonåring förstår att man ska leta efter Teknikprogrammet Samhällsbyggande & Miljö.

NCC är smarta nog att tillsammans med Internationella gymnasiet aktivt gro kompetens till en bransch som behöver arbetskraft som är svår att hitta. Låter kanske inte hur sexigt som helst. Det känns inte spontant som att supermånga femtonåringar identifierar sig med varken text eller bild, men ändå ett gott försök.ncc

Biovetenskap i Skövde går jag själv mest igång på, fast den ligger förstås i Skövde…

Under utbildningens tre år kommer du att lära dig grunderna i biologi vilket inbegriper celler, ekosystem, evolution, gener, kemiska processer och organismer. Därtill kommer en ämnesbreddning som inkluderar biomimik, entreprenörskap, hållbar utveckling, statistik och vetenskaplig metodik. Slutligen innehåller utbildningen specialistkunskap i form av ekologisk metodik, geografiska informationssystem (GIS), ekosystemtjänster, miljörätt, miljökonsekvensbeskrivning samt praktisk naturvård.

Men stycket om vad man kan jobba med efter utbildningen skulle kunna hottas upp en hel del ändå. Länsstyrelser är kanske inte målbilden för den som vill rädda världen.

Efter examen har du kompetens att arbeta inom myndigheter och företag med bland annat naturvård, miljösamordning, hållbar utveckling och ekologiska utredningar. Du kan t ex jobba som naturvårdshandläggare, miljöövervakare, rådgivare, kommunekolog, miljösamordnare, projektledare, miljökonsult och många fler yrken. Du kan arbeta på länsstyrelser, kommuner eller statliga myndigheter som naturvårdsverket och jordbruksverket. Det finns specialiserade miljökonsultföretag att arbeta på och på många större privata företag kan du arbeta med miljöfrågor och miljöpolicy.

Thorildsplans gymnasium, teknikprogrammet samhällsbyggande miljö  och även Design & Construction College i Stadshagen låter båda lite torra men alla försök är i rätt riktning.

För dig med ett brinnande intresse för arkitektur och samhällsbyggande är det här en optimal gymnasieutbildning. Teknikprogrammet ger dig en helhetssyn kring ämnen som arkitektur, teknik och samhällsbyggande. Utbildningen på Thorildsplans gymnasium kopplar ihop teknikämnen med samhällsvetenskap, med arkitektur som en gemensam utgångspunkt.

Och till slut hittar jag en linje som åtminstone nämner hållbarhetsperspektiv och framtid  – Cybergymnasiet, Teknikprogrammet: Samhällsbyggande och miljö mot arkitektur – snart kommer någon hela vägen till att rikta sig direkt till den som vill rädda världen.

Vill du arbeta med arkitektur eller samhällsplanering är den här inriktningen valet för dig. Inriktningen innehåller byggande ur ett hållbarhetsperspektiv utifrån aktuella samhällsfrågor, där studiebesök på arkitektkontor och undersökningar på plats i verkligheten är centrala.

Eleverna utvecklar exempelvis egna fysiska och digitala modeller för nya byggnader och bostadsområden som skulle kunna användas i dagens eller framtidens samhälle.

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kategoriserande retorik, ställningstaganden, teknik, tonåring, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om man vill gå Rädda Världen-gymnasiet

  1. Inger Hansson skriver:

    Men jag tänker: Gymnasiet ska främst ge grunderna. De flesta räddavärldenyrken kräver också högskoleutbildning….

    • malinstroman skriver:

      Ja visst. Det finns ingen motsats i det alls, men utan att ha gått rätt gymnasie på vägen blir det inget och fler lär vilja rädda världen under hela tonåren än att lära sig mer om kemi och fysik rent allmänt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s