Hur svårt kan det vara att städa efter sig?

Tonåringens rum jämförs ofta med krigsdrabbade regioner och bombnedslag. Det är helt galet hur någon kan släppa så mycket kläder på golvet, och ännu mer underligt är det att de där blandas med äppelskrutt, urdruckna obojglas, godispapper, använda bindor, krossade puderdosor, hårborstar, gymnastikkläder med mera. Som förälder blir man lite orolig över att ens barn är sådana lortgrisar. Äckligt och obegripligt. Men tonåringen har viktigare för sig än att städa rummet eller diskbänken. Det är inte bara riskbedömningen som är outvecklad i tonåringens hjärna, utan även förmågan att planera och närminnet. Frances E. Jensen förklarar att

Frontalloben sitter längst fram och detta område ansvarar för planering, omdöme, insikt och impulskontroll. Eftersom hjärnan mognar bakifrån och fram är frontalloben följaktligen den minst utvecklade under tonåren, och den som har det minsta antalet kopplingar jämfört med de andra loberna.

Den fortsätter att utvecklas och blir mer effektivt både mellan sex- och tioårsåldern, och sedan igen i tjugoårsåldern. Mellan tio och fjorton sker däremot inte någon signifikativ förbättring. Förmågan att komma ihåg att göra något matchar helt enkelt inte tonåringens övriga utveckling. Trettonåringen kan baka, laga mkökat, köpa kläder och sköta barngrupper på träningen, men den ordning som skolan kräver fyller kvoten av kom-ihåg för dagen. Vi ska vara glada om tonåringen kommer ihåg att läxor ska göras, vilka läxor som ska göras, informationen som läxorna innehåller och att ta med böckerna till och från skolan. Det är det maxtak vi kan sätta för en trettonåring.

Nästa år kan vi lägga till att hämta brorsan från skolan och att boka av träningen när hen är sjuk själv.

 

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i föräldrar, kompetens, tonåring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur svårt kan det vara att städa efter sig?

  1. Mem skriver:

    Skönt att man inte är ensam om allt tjat om städning. Kan ju själv tycka att det är äckligt att blanda rena underkläder med smutsiga 😱

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s