Faser på väg mot sig själv

Det skulle bli mitt tredje barn och ändå tyckte jag att jag aldrig förrän då hade vetat vad det var att föda. Det föll mig inte in mer att jag var en för påkostad produktionsmaskin. Inte var jag en girig ägare heller. Vad var jag då? Jag vet inte. En som inte själv rådde över vad som skedde – och ändå nästan upplyft till extas för att det måste ske genom mig. Inne i  mig levdes ett väsen fram – och det hade redan drag – det hade redan egenart – och jag kunde inte förändra den. Jag var en gren som blommade och jag visste ingenting om min rot eller stam, men jag kände hur saven kom ur okända djup…
Karin Boye, Kallocain

Just så här kände jag mig när jag fick mina tre barn. Vid första barnet förvandlades jag till en mjölkkossa som vid rätt ålder gjorde det jag skulle för att föda och göda ett barn på rät sätt enligt BVC. Med det andra barnet hade jag insett hur stor påverkan jag hade på mina barn och jag gav allt av mig själv för att forma den nya bebisen till en enligt mig så bra person som möjligt, och först med tredje barnet slappnade jag av och lätt honom bara bli vad sjutton han än skulle komma atbrita-6t bli.

Hur kunde Karin Boye veta allt detta undrar jag. Hon hade inga barn själv och detta skrevs för nästan 80 år sedan. Så läste jag stycket ovan som jag fastnade så för, som med rösten från en tonårig flicka istället. Som en ung kvinna som först insiktslöst hade rättat sig efter vad samhället hade strukturerat för henne, och som sedan rebellisk insåg att hon kunde skapa sig själv, för att till slut släppa sig själv fri att bara vara den hon är.

Om malinstroman

PO SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i genus, läsning, tonåring och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

