Tips för att komma igång med programmering 

En förälder i fb-gruppen Geek Parents frågade nyligen commutityt efter förslag på ‘någon rolig pryl att programmera’ till sin 9 åring –  gärna ett märke med brett utbud så att det går att komplettera med julklappar och födelsedagspresenter allt eftersom. 

Jag sparar förslagen nedan så att jag hittar dem lätt sedan.

”Inte direkt någon pryl eller något program men jag kan rekommendera den här boken som lär ut Scratch och Python. Min 10-åriga son är snart klar med boken och har lärt sig massor. Den är t.o.m. bra för vuxna som vill lära sig.

Hjälp ditt barn med programmering – en imlustrerad guide som lär ut programmering steg för steg  ”
”Kolla Sagittas utbud. Jag köpte Robokit 1 till min son och tyckte det var bra kvalitet på både komponenter och instruktioner.”

Kanos saker är kul. Fysiska komponenter som programmeras med Scratch, eller andra språk. Högtalare, kamera och display med olika sensorer. Har precis fått Pixel Kit till vår Kano/Raspberry Pi.”
”jag kutade på en rea hos webhallen med små robotar, som kodades via scratch ( om man vill ) eller hämta hem från communityn…från nått gäng som heter ” UBTECH ” ”
Ytterligare förslag var Microbit och Lego Mindstorms.

Kano har jag testat med min då elvaåriga tjej. Jag konstaterade att hon inte fortsatte på egen hand utan att jag var tvungen att göra det med henne om hon inte skulle helt gå in i att bara spela spelen. Och så är det nog med rätt många barn. Det behövs någon som guidar en hel del. 

Det får mig att tänka på en fjortonårig kille vi hade på praktik ett par veckor på jobbet i våras. Han satt själv och byggde ett ganska avancerat spel i Unity som han demade två fredagar för oss. Jag frågade honom hur han lärde sig hur han skulle göra. – Jag kollar på Youtube, svarade han. 

Men hur kom du igång med allt? Med själva programvaran och hur du ska tänka? 

Vi hade en veckas ‘elevens val’ i skolan då de hade tagit in en unityutvecklare som visade oss. 

En veckas introduktion kan behövas för att barn ska komma in i vilken övning som helst så långt att de kan och vill fortsätta på egen hand, oavsett om det handlar om en sport, att läsa nyheter online eller att lära sig att programmera.

Nästa vecka testar vi Hello Worlds programmeringsläger och ser om det sätter igång nioåringen fantasi.

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i kul att göra, lärande, pedagogik, utbildning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

