Lärarförbundets utredning – Lyssna på oss!

Lärarförbundets utredning är tydlig. För att lärare och elever ska må bättre behöver lärare mer tid till att tänka, utveckla sin pedagogik och vara kreativa och den tiden finns främst att ta från administrativa uppgifter, dokumentation och luft mellan lektionerna. Med den tiden kan de svara på fler elevers olika behov där de är för tillfället. Det går att anpassa och justera nästa klasstillfälle för att just en specifik klass ska förstå och lära sig så mycket som möjligt, istället för att kräva samma lika av alla oavsett tidigare kunskaper och förutsättningar.

Istället matar lärarna på samma upplägg för alla, så snabbt som möjligt med sikte på att checka av allas kunskapsnivåer i en specifik matris vid exakt samma tillfälle. Det känns som att vi har superlärare som skapar superelever utan själ. Utan äkta mål och mening. Trötta, omotiverade, ibland så långt som utmattade och deprimerade.

Utredningens förslag, sammanfattat nedan, låter för mig som det man tar till när man befinner sig i botten av beslutskedjan, hela tiden har vetat vad man behöver, men absolut ingen lyssnar på en. Till de yrkesutövandes förvåning hittar istället makthavare på åtgärder i fel riktning gång på gång – ännu hårdare betygssystem och fler lektioner. För att få tyngd till det som specialisterna/pedagogerna säger måste de till slut göra en utredning med hundratals medverkande för att statistik kanske ändå kan bevisa att det inte bara är något som de som arbetar bara säger. Det hjälper inte att diskutera betyg ett år mer eller mindre, eller fler eller färre gympalektioner. Förslaget utesluter alla politiska käpphästar och praktiska åtgärder och skriker istället ‘Lyssna på oss!!!’.

  • Lyssna på elever, lärare och rektorer när de framför synpunkter på arbetsmiljön

  • Bygg en välfungerande organisation för samtal om arbetsmiljö

  • Organisera arbetet så att arbetsbelastningen blir jämn och rimlig

  • Låt elevers, lärares och skolledares hälsa väga tungt i allt beslutsfattande

  • Bedriv ett aktivt hälsoarbete där både individen och kollektivet sätts ifokus

  • Se till att elevskyddsombud finns i den utsträckning som de ska finnas

hoodie

Annonser

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i pedagogik, skola och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s