Att bevara kulturer i förändring

I Kenya samsas 42 olika etniska klaner. Det är kanske inte så konstigt att samhällen som har lyckats hålla kvar sina egna värderingar, språk och kulturer bland så många andra, känner oro för att skicka sina barn till skolor där de ska lära sig helt andra saker. Samtidigt verkar många ändå anse att kunskaper i att läsa, räkna, miljö, natur, hållbarhet, medicin med mera behövs om de ska ha motståndskraft på en allt mer odlad och befolkad savann. Utbildningen innefattar kännedom om hur man odlar näringsrik mat, en säkrare ekonomi och hur man håller sjukdomar från avföring borta – kunskap som gör klanen starkare överlevare.

promise

Att skicka iväg en flicka innebär mindre hjälp att bära vatten och passa barn hemma, en maasaipojke i skolan blir inte krigare. Skolorna behöver garantera att barnen vill komma hem igen, att de inte försvinner, utan att den utbildning de får levererar till familjen och hela byn. Det behövs en överenskommelse mellan skola, föräldrar och barn. Pojkarna jag träffade ville bli läkare – och åka hem till sin by och jobba där.

Flickorna i en skola vi besökte skötte parallellt med skolan, en plantage som servade 70 000 människor i området. Min fjortonåriga guide där var kanske inte fullt lika stark i sin vilja att återvända då hon var glad över att skolgången ersatte giftermål och barn som annars väntar. Hon ville bli journalist.

IMG_0130

Skolorna försöker också förtydliga för föräldrar och studenter att olika klaner kan leva tillsammans, med nya verktyg och möjligheter, och ändå bevara sina egna specifika traditioner. En Maasai-kvinna sitter vid samma eld som en Kikuyu-kvinna och det ser vi ju att mobilen utan tvekan passar in i samma miljö.

IMG_0131 (2)

Samma pedagogik tillämpas på sjukhuset i förlossningsrummet. Här kan läkaren visa de födande kvinnorna hur det går jättebra i deras hemmiljö att hämta vatten från en kran, ha ett dass, en tvättlina och ett diskställ utomhus för att slippa smittor, småkryp och bakterier. Det är nya vanor, men det går.

IMG_0169 (2)

Almost 30 percent of Kenyans live on less than $1.25 a day, which the World Bank classifies as extreme poverty. Twenty-six percent of Kenyan children between the ages of five and 14 are child laborers. A quarter of Kenyan girls under the age of 15 are married.

we.org

En vecka i Kenya innebär ständiga funderingar på balansen mellan att bevara vackra kulturer, att ge fler ett längre liv, jämlikhet, ekonomisk trygghet och nya möjligheter.  Nairobi är samtidigt som allt det här en av Afrikas största tech-hubbar.

Kenya remains the biggest tech hub in Sub Sahara Africa outside South Africa. It is now home to some of the most exciting start-ups on the tech scene from payments, logistics, blockchain, e-commerce, insure-tech and tourism.

Kenyans.co.ke

IMG_0176

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. concept and product strategy - agile development - creative solutions - girls’ gaming - gamification - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i föräldrar, kultur, uppfostran och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s