Utbilda lärare för ett starkt och tryggt samhälle

När jag gick till jobbet härom morgonen och möttes av Löfvens slagord gick tankarna vidare… Har vi ett svagt samhälle? Vad skapar ett starkt samhälle? Det finns helt klart svagare samhällen än Sverige, jag tänker att vi är ett ganska starkt samhälle och att riktigt bra skolgång för alla är en helt avgörande del av det. Men skolmiljö, lärare och stress bland barn känns inte helt på rätt spår just nu, intlöfvene så starkt som det skulle kunna vara, tänker jag.

Är vi otrygga och i sådant fall Vad skulle göra oss trygga? Nog finns det många länder där människor bör känna sig mer otrygga än i Sverige… nog är vi väl ganska trygga… Fler poliser som långsiktig lösning skulle göra mig otrygg. De kanske behöver bli fler ett tag precis nu, men som långsiktigt löfte tror jag att en riktigt bra skolgång för alla gör människor trygga. I ett samhälle där var och en har ett värde genom att de kan bidra är det mindre troligt att bli kriminell.

För mig är skolan den viktigaste frågan i valet, så jag måste läsa på lite. Vad säger varje parti om skolans behov? Jag började med att lyssna på SVT:s första avsnitt i Val 2018: Skola utan lärare.

77 000 lärare beräknas behöva rekryteras till 2021. Till 2031 behövs 188 000 lärare – från förskolelärare till yrkeslärare. Idag går varannan elev till ett klassrum där läraren inte är utbildad för sin uppgift.

Fridolin menar att den största problemet är ojämlikheten – att alla inte kan få det stöd de behöver. Jan Björklund säger ungefär detsamma. Fridolin vill avlasta lärarna så att de kan ägna sin tid till att undervisa istället för till annat, han vill se mer personal i stödfunktioner, medan Björklund främst lyfter att förstatliga skolan. Fridolin verkar få stöd av lärare som förklarar att när man skär bort kuratorer, it-tekniker, studievägledare osv så ska uppgifterna ändå göras och det landar på de lärare som redan har flera hundra betyg att sätta och dessutom med extra belastning av nationella prov.

Växande grupper elever, lärare som lämnar yrket mitt i terminer och många obehöriga kollegor gör det svårt för Borlänge kommun att lösa problemen menar deras ansvariga. Mer pengar, men inte fler reformer är vad de önskar sig – behöriga kollegor och högre löner är det lärare vill ha, säger de.

Högre löner säger Björklund, är något kommunerna inte klarar av. Därför måste staten ta tillbaka skolan. Fridolin håller med. Lönerna har höjts de senaste åren, men ska yrket bli attraktivt behövs ytterligare höjningar. Björklund låter frustrerad över att inte kunna påverka kommunerna att göra de åtgärder som behövs. Kommunerna blir sårade för det innebär att Björklund säger att de inte har klarat av sitt uppdrag. Det har de ju inte heller, menar han.

Björklund vill inte börja med att bygga ut lärarutbildningarna då det inte finns tillräckligt många sökande. Först behöver vi öka attraktionskraften och istället kunna ställa höga krav på lärarutbildningen. Fridolin är dock inte nöjd med Björklunds önskan att lägga ner befintliga lärarutbildningar som inte ‘håller måttet’.

Angående segregerade skolor menar Björklund att valfriheten behöver vara kvar. Att begränsa den skulle t ex inte låta invandrade familjer kunna välja en annan skola än den närmaste som kanske då inte har svenska språket tillräckligt närvarande. Fridolin vill placera skolor så att olika områden möts i samma skolor. Jag anar att han kanske skulle föredra att det inte var fritt skolval, men att det kan vara sämre att ändra mycket i stora system, kanske är det också en politisk nackdel att ge sig på det just nu. Han pratar mer om att justera de regelverk för skolvalet som finns,  för att inte föräldrar t ex ska behöva/kunna ställa barn i kö till skolor många år i förväg.

Skolverket får avsluta med att de också vill se statligt ansvarsområde, men att politiker slutar att slita och dra i skolan, utan kommer överens om långsiktiga åtgärder och att de lyssnar på lärarnas behov när de ska ta dessa. De vill att politiker visar större tillit till lärare som är djupt engagerade i barn och utbildning och som själva kan bedöma vad de bör lägga sin tid på.

I Vetenskapens Värld: Bästa skolan, får vi också höra vad elever, lärare och forskare säger om behoven i skolan. Utbildade lärare verkar ändå vara svaret där också. De är enhälliga. En lärare ska se varje elev, hålla ställningarna i klassrummet, vara väl förberedd och göra att det är roligt att lära sig.

En lärare förklarar att varje elev ska bli sedd varje dag. Han ser till att få ögonkontakt med varje elev vid varje tillfälle. En lärare ska bry sig om vad alla säger och tycker och tänker, menar en elev.

Roligt att lära sig blir det när läraren kan variera sin undervisning för olika inlärningsmetoder och genom att kunna utmana eleverna genom att ge dem ansvar att hitta kunskap själva.

En god relation till sin lärare visar forskningen är den viktigaste faktorn för en framgångsrik skolgång. Läraren ska vara sig själv, säga vad den tycker och kunna säga till en elev utan att det blir obekväm stämning, säger en elev. Hen ska ge varje elev självförtroende – tro att varje elev kan.

En guldlärare förklarar

Satsa på att lära känna eleven, det har man igen med tiden. Det låter kanske enkelt, men man måste kanske jobba med sig själv också, och sitt självförtroende.

 

Om malinstroman

Head of SVT Interactive Children, ex VP of Product at Stardoll, experience from programming chat bots and educational and poetic MOO's. Balancing life between online matters and my 3 kids, their development, school, lives and future. Consulting in concept and product strategy and development - creative solutions - girls’ gaming and social media behavior - gamification - virtual shopping - growing organizations - management - digital and creative education.
Det här inlägget postades i skola, ställningstaganden, utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s